Crowdsourcing in branding si rebranding

Importanta continutului in comunicarea in online
iulie 4, 2014
Cat petrec romanii in online
iulie 21, 2014
Arata tot

Outsourcingul este practica subcontractarii unor agenti externi pentru acoperirea unor nevoi proprii care, in trecut, erau acoperite prin forte proprii. Multe companii mari prefera subcontractarea unor agentii specializate pentru recrutarea personalului in locul folosirii departamentului de resurse umane propriu in acest scop.

Crowdsourcingul este un tip de outsourcing mai nou, care promite adancirea reducerii costurilor, si a transformarilor economice globale din ultimele decenii datorate outsorcingului. Crowdsourcing-ul reprezinta externalizarea unui serviciu, nu catre un contractor sau un colaborator, ci catre un grup de specialisti sau o comunitate, sub forma unei competitii.

Altfel spus, crowdsourcingul consta in realizarea unor colaborari temporare intre compania care are ofera o problema si orice agent care ofera o solutie. Exista deja portaluri web unde corporatii de prima marime ofera spre rezolvare diverse probleme, iar oricine are o solutie poate deveni subcontractor.

Jurnalistul Jeff Howe a folosit pentru prima data in 2006 termenul de crowd + outsourcing in publicatia Wired. Sume serioase se vehiculeaza in campaniile de crowsourcing care ajung la miliarde de dolari. Firme mari care fac crowdsourcing sunt Elance, RenACoder, Guru, oDesk.

Cum functioneaza mai exact o astfel de platforma? Un cumparator care are nevoie de un design grafic: logo, website, carti de vizita, brosuri, bannere posteaza un proiect in doi pasi simpli: descrie nevoile sale intr-un brief si seteaza suma pe care este dispus sa o plateasca.

Timp de 7 zile va primi concepte propriu-zise de la designeri din intreaga lume si va oferi note si feedback acestora. La final va avea suficiente design-uri din care sa aleaga si il va selecta castigator pe cel mai bun dintre acestea. Designerul detine toate drepturile asupra lucrarii pana la achizitionarea acesteia de catre client.

Pe langa provocarea pe o care o reprezinta, participarea la astfel de concursuri le ofera designerilor ocazia de a practica, de a interactiona cu clienti reali, capatand astfel experienta si imbogatindu-si in acelasi timp portofoliul.

Beneficiile pe care Palkoo.com le-a oferit si cumparatorilor din piata de design grafic din Romania au fost: accesul la un bazin foarte mare de creativitate si sansa de a alege dintre zeci de concepte customizate de design primite de la designeri din intreaga lume. Astfel cumparatorii au avut garantia ca primesc cel mai bun design, la un pret pe care ei singuri si l-au stabilit.

Wikipedia este exemplul elocvent de crowdsourcing, locul in care utilizatorii contribuie cu continut de calitate, nu doar consuma continutul oferit pe internet.

Un exemplu este al unei directoare de proiect de la National Health Museum, din Watshington DC. Avand nevoie de niste fotografii pentru o expozitie, ea a apelat mai intai la un fotograf profesionist, cu pretul de pornire de $150/poza.

In timpul negocierilor, ea a descoperit situl iStockPhoto cu o vasta colectie de fotografii la preturi incepand cu 1 dolar. Directoarea s-a orientat imediat spre aceasta solutie, iar fotograful profesionist a realizat ca bransa lui nu mai poate concura pe acest segment de piata. In contrast, iStockPhoto atinsese inca in 2006 o crestere lunara de 14%.

Gigantul farmaceutic Eli Lilly a fondat in 2001 situl InnoCentive, unde isi posteaza adesea probleme de R&D in cautarea personalului calificat sa le rezolve. Boeing, DuPont, Procter & Gamble si multi altii au descoperit avantajele InnoCentive. Companiile ofera intre 10.000 si 100.000 de dolari pentru o solutie. Sefii site-ului InnoCentive spun ca expertii adunati ad-hoc pe site rezolva 30% dintre problemele oferite de companii.

Expertii de succes pe InnoCentive nu sunt neaparat cei la care ne-am astepta. Un student a rezolvat o problema de chimie industriala, iar un avocat specializat in patente de inventii a rezolvat alta de aceeasi natura. Un studiu de la MIT, bazat pe analiza a 166 de probleme postate pe InnoCentive de 26 de companii, observa ca sansele de a rezolva o problema dintr-un domeniu sunt mai mari pentru expertii din alte domenii.

Explicatia, considera autorii studiului, este data de un principiu al teoriei retelelor care spune ca retelele cele mai de succes sunt acelea care combina cea mai larga varietate de cunostinte si experiente. Crowdsourcingul tip InnoCentive este agreat de indivizi dotati cu creativitate, aptitudini mentale peste medie, si care nu functioneaza optim cu un orar de lucru zilnic 9-5. Dintre companii, beneficiarii principali sunt cele ale caror cheltuieli cu R&D cresc mai repede decat vanzarile.

Un exemplu cunoscut era Procter & Gamble, al carei vice-presedinte spune ca toate companiile au aceasta problema, ceea ce dovedeste ca modelul traditional de R&D nu mai poate functiona. P&G a reusit in 6 ani sa creasca ponderea inovatiilor externe de la 5% la 35% din total.

Ca rezultat, productivitatea R&D-ului a crescut cu 60%. Compania are acum, in R&D, 9000 de angajati si 1.5 milioane de colaboratori externi. Acest nou model de R&D a redefinit insasi notiunea de organizatie, granitele dintre intern si extern fiind astazi mai greu de trasat.

In Branding si Rebranding este o metoda accesibila de a-ti promova compania sau viitorul Brand. Dai un comunicat on-line, ii rogi pe prietenii de pe retelele de socializare sa iti dea Like si Share si te pregatesti sa fii provocat de noile idei care iti vor fi oferite.

Te invit sa parcurgi oferta si serviciile mele. Rezerva acum o programare pentru o consultanta personalizata in functie de buget si prioritati. Mult Succes!