Interviu Fluxymedia cu Marinela Florea

Workshop Quantum Mind Flow – The Flow System – Starea de Flux
februarie 21, 2015
Bazele Branding-ului
martie 28, 2015
Arata tot


• Pentru inceput cine este Marinela Florea?

• Sunt absolventa a Facultatii de Litere din cadrul Universitatii din Bucuresti si sunt preocupata de cultura. Acest lucru m-a atras sa ma implic in coordonarea unui Club de Cinema, organizat de Biblioteca “Nicolae Balcescu” care face parte din grupul Bibiotecilor Metropolitane din Bucuresti. Scopul meu era era sa atrag publicul tanar spre lectura prin intermediul filmului. Acest lucru mi-a placut foarte mult pentru ca nu discutam numai despre film sau literature, ci vorbeam si despre pictura, fotografie, muzica etc. Adolescentii care participau la Clubul de Cinema erau foarte interesati de discutii. Le placea faptul ca li se acorda atentie. Si eu am fost la randul meu familiarizata cu aceasta lume: am fost dusa de mica la teatru, balet, opera etc. Fiind obisnuita cu lumea artei, m-am gandit ca pot oferi la randul meu aceasta exerienta culturala foarte interesanta.

Ce te-a inspirat sa realizezi proiecte atat de fascinante?
• Cred ca nevoia adolescentilor de a fi ascultati, de a li se ridica probleme si de a-si spune parerea, apropierea de adolescenti intr-un mediu cultural, dar totusi nu formal: nu ca la scoala, ci prin discutii libere. Si a mai fost ceva: ma deranjeaza sa vad in timpul weekendului copiii tarati prin mall-uri, impotriva dorintei lor si a nevoilor adaptate varstei. Asa cum adultul are nevoie de relaxare in weekend si copilul are nevoie de o activitate reacreativa potrivita varstei lui.

• Care este cartea ta preferata?
• “Memoriile lui Hadrian” pentru ca Marguerite Yourcenar a strans documente pentru a scrie aceasta carte vreme de cinci ani de zile. Pentru a scrie aceste memorii, Youcenar a citit toata literatura in limba greaca si latina care s-a scris pana in anul 138 d.Hr. (anul mortii imparatului roman). Aceasta scriitoare a incercat sa intre in mintea unui imparat roman, considerat unul unul dintre cei mai buni imparati ai Romei. In perioada lui de domnie, Imperiul Roman a avut una din cele mai lungi perioade de pare si de stabilitate economica. Imparatul Hadrian a stiut sa fie un uomo universale cu mult timp inainte de Renastere. S-a inconjurat de tot ce era frumos: muzica, poezie, filosofie, sculpuri. Este imparatul roman cultivat, rafinat, cu talent muzical si poetic, un arhitect indragostit de arta greceasca. Pentru adolescenti recomand “Romanul adolescentului miop” de Mircea Eliade. In acesta carte autorul isi descopera personalitatea. El este curios si experimenteaza cum poate sa devina un individ unic: colectioneaza timbre, citeste romane etc. Tinerii se vor regasi in acest povestitor pasionat.

Recomanda-ne o opera preferata.
• Pentru mine cea mai mare opera din toate timpurile este “Don Giovani” de Mozart. De ce? Exista in miezul acestei compozitii si drama, si dragoste, speranta, prietenie, depasirea limitelor. Pentru copii as recomanda numai opere cu happy end, de exemplu “Barbierul din Sevilla” de Gioachino Rossini sau “Flautul fermecat” de Mozart. La Ateneul Roman exista un program care se numeste “ Clasic e fantastic” dedicat copiilor. In cadrul acestor spectacole copilul asculta arii, piese muzicale, mici bucati de muzica clasica, explicate pe intelesul copiilor.

Esti o mare iubitoare a pieselor de teatru. Cand s-a produs intersectia ta cu aceasta lume fascinanta a artei?
• Cand eram foarte mica mergeam la teatrul de papusi, iar teatrul adevarat l-am descoperit abia dupa terminarea facultatii in 2006.

• Ce piese de teatru pentru copii ai recomanda tu?
• Depinde si de varsta participantilor. Daca avem copii pana in 12 ani, se potrivesc piesele de la Teatrul Tandarica. Peste 12 ani recomand in special piesele de Shakespeare. In stagiunea actuala, a Teatrului National Bucuresti exista piesa “Furtuna” de Shakespeare. Punerea in scena este special conceputa pentru tineri.

• Ce este Clubul de Cultura si ce il face pe acesta special?
• Este o intiativa personala, care propune niste circuite culturale in timpul weekend-ului in care copiii si adolescentii sunt familiarizati cu lumea artei. Ce inseamna asta? Piese de teatru, vizite la muzeul de arta, la muzeul de istorie, spectacole de balet, spectacole de opera. Cred ca cel mai important este faptul ca exista un ghid preocupat de nevoile reale ale copiilor si adolescentilor.

• Ai practicat o buna perioada de timp dansuri de societate si chiar ai predat la o gradinita si la un club dansul sportiv. De ce dansuri de societate?
• Pentru ca in secolul al XIX-lea dansul de societate era o forma de comunicare. Doi indragostiti nu puteau ramane singuri ca sa discute decat in timpul dansului. Astazi dansul este foarte important pentru copil pentru ca iti modeleaza corpul, te ajuta sa ai mai multa incredere in tine si sa-ti faci foarte usor prieteni. Un copil care face dans de mic devine foarte responsabil si ordonat. In viata, dansul de societate este un cod al elegantei si educatiei.

• Cat dureaza acest itinerar cultural si cui se adreseaza in mod special?
Turul cultural se desfasoara numai in weekend (sambata si duminica) si se adreseaza categoriei de varsta cuprinsa intre 10 si 18 ani.

• Recomanda-ne un film preferat.
• Filmul meu preferat este “Amadeus”, regizat de Milos Forman, pentru ca este o ecranizare care are la baza piesa de teatru omonima scrisa de Peter Shaffer in care este vorba despre biografia lui Wolfgang Amadeus Mozart. In acest film poti vedea germenii capodoperelor lui Mozart: “Flautul fermecat”, “Don Giovanni”, “Nunta lui Figaro” etc. “Amadeus” subliniaza valoarea operei mozartiene de care ne bucuram si astazi.

Care sunt din perspectiva ta cele mai reusite piese de balet pentru copii?
• Baletele lui Ceaikovski sunt cel mai potrivite, in special “Lacul Lebedelor”. Orice copil ar trebui sa vada acest spectacol, macar o data in viata. Eu imi amintesc ca am vazut pentru prima oara acest balet la Opera din Bucuresti la varsta de 6 ani. M-a impresionat atat de puternic incat imi amintesc si azi de acea experienta.

Cum poate ajuta acest proiect, “Clubul de Cultura” copiii romani? Care ar fi beneficiile acestui program?
• Tururile acestea culturale dezvolta calitatile sociale ale participantului, sunt o forma foarte placuta de a invata prin joaca mai ales pentru cei care sunt foarte mici. Participantii sunt ghidati de un profesor instruit si iubitor de frumos. Din punctul meu de vedere, cunoscand psihologia copilului, este motivanta pentru acesta primirea la finalul incursiunii culturale a unei diplome de participare, care poate fi folosita pentru Portofoliul elevului.

• Este suficienta scoala pentru a asigura copiilor o educatie corespunzatoare?
• Nu cred, pentru ca in afara de abilitatea de a memora, de a calcula si de a citi, copilul trebuie sa invete cum sa isi exprime emotiile, sa stie sa se poarte in societate, sa isi faca noi prieteni, sa exploreze si a isi dezvolte un bagaj cultural minim.

• Ce inseamna in viziunea ta un copil educat?
• Un copil educat este un copil pe care daca il intrebi ceva despre un subiect, stie unde sa caute informatii. Memoria lui este bine organizata si este foarte curios.

• Intr-un circuit cultural, inafara celor relatate, mai oferi si alte activitati?
• Sigur ca da! M-am gandit ca este necesar astazi mai mult ca oricand sa predau bunele maniere : cum sa te comporti la scoala, acasa, la o petrecere, la masa, etc. Mi-am propus sa duc copiii si adolescentii la cateva lansari de carte. Ca atare, organizez si participari la lansari de carte pentru copii si adolescenti. In cadrul unei lansari de carte, vezi atat opera cat si autorul, ceea ce face copilul constient de importanta lecturii.

• Romania este un izvor de personalitati recunoscute in tara si peste hotare. Despre cine iti place sa le vorbesti copiilor cel mai mult?
• De exemplu imi place sa le povestesc copiilor despre Constantin Brancusi pentru ca era un artist foarte motivat. Pentru a-si implini visul a mers pe jos pana la Paris, a vrut sa invete cum sa devina un sculptor. Noaptea muncea (spala vase prin restaurante) si ziua se ducea la cursuri. L-a avut profesor pe Rodin. Si-a dat seama ca acesta fiind celebru, el trebuie sa isi caute propriul drum artistic. A ramas celebra fraza lui : “La umbra unui copac mare, nu creste nimic“. Si-a gasit propria exprimare artistica, lasandu-ne mostenire un tezaur cultural imens.

Care sunt zonele culturale nevalorificate din Bucuresti?
• Zonele respective ti se intiparesc in minte atunci cand cineva iti povesteste despre istoria locului in care te afli, despre tema dintr-un tablou dintr-un muzeu de arta, o scurta prezentare a unei piese de teatru etc. Primul exemplu care imi vine in minte este faptul ca atunci cand am fost intr-o vizita la Muzeul de Arta impreuna cu adolescentii care veneau la Clubul de Cinema, eu povestindu-le, explicandu-le despre artisti si tablouri, s-a apropiat de mine un turist rus si m-a intrebat daca sunt ghid si daca tablourile expuse sunt copii sau sunt originale. De aici realizezi ca nici macar strainii nu stiu care sunt atractiile turistice din Bucuresti.

• Unde te pot gasi parintii interesati?
• Cei care sunt interesati ma pot gasi pe pagina de Facebook a Clubului de Cultura din Weekend si pe site-ul meu: www.clubuldecultura.ro

• Cine poate sa-si inscrie copiii in acest intinerar bucurestean?
• Orice parinte preocupat de activitatile recreative la care participa copilul lui.

• Care va fi rezultatul concret al acestei experiente culturale?
• Copiii pot sa-si descopere anumite abilitati artistice: le place sa picteze, sa cante sau sa danseze, capata mai multa incredere in ei, vor fi mai curiosi si mai familiarizati cu acest mediu deosebit.

In zona aceasta, esti un initiator curajos al demersului educativ adresat scolarilor si adolescentilor. Care crezi ca sunt atu-urile tale pe aceasta nisa?
• Sunt multe persoane care se ocupa de activitati dedicate copiilor, dar eu mi-am propus o experienta artistica mult mai dezvoltata: sa ofer copiilor un program diversificat in cadrul acestui circuit cultural in care pot sa descopere povesti cu eroi si eroine, fapte ale domnitorilor sau artistii care ne-au facut celebri in strainatate.

• Ce parere ai despre modul in care circula acum informatiile culturale, despre nivelul lor de accesibilitate?
• Accesul la informatie este la indemana oricui, doar ca sursele pot fi superficiale. Cred ca orice copil si tanar are nevoie de un indrumator care sa fie si profesor dar in acelasi timp si un model pentru el.

Iti este familiar conceptul de Branding Personal? Cum vezi acest concept de promovare personala in social media si care au fost beneficiile in cazul tau?
• Acest tip de promovare exista si inainte, dar poate ca nu avea un nume generic. Este o adevarata provocare sa te faci auzit in ziua de azi. Prin promovarea personala am reusit sa fac cunoscuta activitatea din cadrul Clubului de Cultura. Este vorba despre un fel de constructie permanenta.

Care ar fi provocarile pe care le intalneste un tanar antreprenor intr-un start up?
• Prima provocare a fost si este reticenta la noutate, desi reactiile sunt foarte pozitive.