Iluzia majoritatii pe retelele sociale

Noi avantaje pentru Twitter
iunie 10, 2015
Ce este Personal Branding-ul in Social Media Romania
iunie 11, 2015
Arata tot

De multe ori comportamentele sociale sunt contagioase, pentru ca se raspandesc prin intermediul unei populatii de indivizi care imita deciziile si alegerile altora. O varietate completa de fenomene, de la adoptare, la inovarea si aparitia normelor sociale sau a miscarilor politice, apar ca urmare a contagiunii colective pe retelele sociale si a fost denumita iluzia majoritatii pe retelele sociale.

Cu toate acestea, persoanele in general de multe ori in lipsa informatiilor si a cunoasterii comportamentelor din online, estimeaza din observatiile comportamentele prietenilor lor, fara sa puna la indoiala informatiile vehiculate prin prisma propriilor deductii logice.

In multe cazuri, structura de baza a retelei sociale poate face in mod dramatic sa apara mult mai frecvente anumite comportamenete online la nivel local, decat la nivel global. Urmarind originile acestui fenomen, el a fost numit „ iluzia majoritatii”, a prieteniei sau paradoxul retelelor sociale.

Acest comportament global rar, poate aparea sistematic in plan local, in zonele in care se afla oamenii si prietenii acestora din online. „Iluzia majoritatii” pe retelele sociale determina frecvent contaminarea retelelor online si contribuie la explicarea deviatiilor sistematice din perceptiile sociale ale comportamentelor scolare.

Prin utilizarea retelelor sociale dar si a lumii reale, se poate explora mai bine „iluzia majoritatii” sociale, deoarece acest cadru permite elaborarea unui model statistic pentru a calcula impactul in retea.
Cercetatorii au descoperit ca in retelele sociale se poate crea iluzia ca ceva este comun, cand defapt este foarte rar.

Ceea ce a fost cu adevarat curios a reprezentat modul in care anumite mesaje, imagini, idei devin rapid virale, in timp ce altele nu par sa se propage la fel de usor, sunt informatii care abia se fac remarcate sau se pierd rapid in noianul de informatii care curge de-a valma. Se pare ca nu continutul este cel care sta la baza acestei diferente, pentru a permite unei idei sa se raspandeasca, ci insasi calitatea retelei.

Kristina Lerman de la Universitatea din california de Sud a identificat aceasta iluzie asociata cu retelele sociale, pe care a numit-o iluzia majoritatii pe retelele sociale. Cunoscand acest fenomen este usor de inteles de ce comportamentul antisocial si ideile periculoase se transmit cu usurinta.

Un alt paradox al retelelor sociale consta in faptul ca in medie prietenii tai vor avea mai multi prieteni decat tine, existenta unui numar mai mare de adepti fiind asociata la nivel subconstient cu sentimentul de putere.

In medie, prietenii virtuali vor parea ca posteaza mai multe citate decat tine, cu o frecventa mai mare decat a ta. Prin prisma gradului de surprindere a realitatii care este la un nivel perceptiv scazut, tendinta va fi de a generaliza si de a extinde la restul prietenilor anumite calitati individuale care apar doar la unii dintre cei care posteaza si pe care setarea algoritmica a retelei te face sa ii vizionezi mai des.

Iluzia majoritatii pe retelele sociale poate aparea si pe blogurie politice, in care daca doar 20% din cititori sunt activi si isi expun zilnic parerile, pot crea sentimentul majoritatii opiniilor in lipsa celor 60-70% care nu se pronunta. Cu alte cuvinte, iluzia majoritatii poate fi folosita pentru a pacali populatia cand se doreste transmiterea unor idei sau a altora.

O parte a continuturilor se poate raspandi la nivel global, in timp ce altele nu, pacalind restul retelei ca ceea ce este viralizat reprezinta si realitatea la nivelul gandirii comune. In anumite situatii, o parere minoritara poate deveni extrem de populara la nivel local. Puncte de vedere extreme se pot raspandi foarte usor, cum ar fi de exemplu comportamentul antisocial.

Diferite studii au relevat ca adolescentii supraestimeaza cantitatea de alcool si droguri pe care le consuma cu prietenii. Considerand ca acesta este comportamentul obisnuit, adolescentii ar putea trage concluzia ca in medie, prietenii lor consuma mai mult decat o fa de obicei. De vina este iluzia majoritatii pe retelele sociale.

Un specialist in marketing bun trebuie sa identifice influentatorii care prin exprimarea opiniilor personale creeaza iluzia majoritatii pe retelele sociale si contribuie la promovarea anumitor continuturi, produse si persoane.

Sursa : Kristina Lerman, Xiaoran Yan, Xin-Zeng Wu

Te invit sa parcurgi oferta si serviciile mele. Rezerva acum o programare pentru o consultanta personalizata in functie de buget si prioritati. Mult Succes!