Psihologia apelului la actiune

Cum sa te promovezi pe YouTube daca esti artist
iunie 17, 2015
Cum sa culegi date despre persoanele cu care corespondezi
iunie 27, 2015
Arata tot

Conform definitiei Wikipedia, in marketing apelul la actiune (CTA) este un indemn adresat publicului pentru un raspuns imediat, realizat cu ajutorul unui verb imperativ de indemn „Afla mai multe” , „ Intra pe acest site”, „Viziteaza acest magazin astazi”, „Vezi oferta” „Suna acum” , „ Alege un produs” , „Urmareste acest video” , „Urmeaza aceasta adresa”, „Alege o carte” sau de solicitare de detalii personale si informatii de contact : „”Inscrie-te acum …si vei primi…sau vei putea descarca …”

Strategiile inteligente de marketing combina apelurile la actiune simple adresate utilizatorilor, prin crearea de modele de comportament usor de urmat, dupa ce in trecut au parcurs o alta solicitare mai putin invaziva, fiind indemnati in prezent sa se conformeze unor cereri mai exigente.

Un site de design ti-ar putea sugera sa alegi o culoare, o dimensiune, un stil de gravura, iti va da posibilitatea sa o personalizezi, pentru ca in final sa fii indemnat sa o achizitionezi, odata prezentata in varianta 3 D pe monitor sau pe tableta. Familiarizarea cu produsul ar putea naste dorinta de a-l avea.

Acest CTA (indemn la actiune) de pe site-ul de design, poate fi un buton banner, un desen, un grafic sau un text, care sa il determine pe utilizator sa continue seria de click-uri in palnia de conversie spre implicarea in cumparare.

Fiecare marketer cunoaste acest apel la actiune. Indemnul are o psihologie fascinanta, pentru ca mintea umana este setata sa primeasca din exterior influente subtile. Oamenilor trebuie sa li se sugereze ce ar trebui sa faca in continuare, pentru a se implica cu adevarat. Foarte putini au initiativa, in lipsa unor indemnuri ca acestea.

CTA (indemnul la actiune) este o progresie logica catre o pagina de destinatie, sau catre un site. Acest principiu se numeste Teoria Setului Perceptual si descrie modul in care mintea percepe lucrurile. Mintea considera obiectele, oamenii, experientele prin reducerea combinatiilor la trei procese perceptive : selectarea, deducerea si interpretarea.

Sa vorbim putin despre cum se formeaza asteptarile :

SELECTAREA :

Oamenii acorda atentie la intrarea stimulilor intr-o maniera selectiva. Suntem predispusi spre concentrarea asupra stimulilor vizuali.

DEDUCEREA:

Avem cu toti un set de experiente anterioare la care ne raportam cand ne intalnim cu ceva similar. Cand ne uitam pe paginile de destinatie, ne gandim imediat la alte pagini de destinatie vizualizate in trecut si ne reamintim modul in care am reactionat pe paginile respective.

INTERPRETAREA:

Mintea combina datele senzoriale selective, cu amintiri din experiente anterioare si dezvolta o interpretare. Este modul in care ne asteptam la anumite lucruri prin anticipare.

Cand utilizatorul ajunge pe pagina ta de destinatie, de obicei se asteapta sa vada un apel la actiune, o recomandare cu niste pasi de urmat. Nu inseamna ca ii va si respecta neaparat, ci doar ca mintea lui este presetata pentru experienta de a fi chemat sa actioneze.

Asteptarea le afecteaza comportamentul. De aceea oamenii stiu cum sa actioneze cand primesc o astfel de invitatie : Sign Up / Sign Out / Sign In .

Ei asta stiu si asta asteapta. Arata-le un buton si fii sigur/a ca vor stii ce sa faca cu el.
In acest sens cand proiectezi o pagina in care iti prezinti produsele si/sau serviciile asigura-te ca ai si un astfel de buton de indemn la actiune, la implicare. Uneori poti avea mai multe butoane, pentru mai multe platforme de socializare, pe care sa ti se preia continuturile : Facebook, LinkedIn, Pinterest, Google Plus, Twitter.

Poate fi de asemenea pe site sau pe blog un buton pentru furnizarea unui PDF si solicitarea furnizarii unui e-mail . Alteori in mijlocul lecturarii unui articol sau la finalul acestuia, esti invitat sa iti dai acceptul pentru primirea unui newsletter.

Gandeste-ti continuturile pe pagina astfel incat indemnurile sa fie logice si naturale. Daca iti concepi pagina intr-un flux intuitiv, logic, apelurile la actiune vor fi mai eficiente. Pagina finala va pregati mintea pentru actiune prin intensificarea asteptarii si anticiparii, creand o tranzitie mai fluida in CTA.

Suntem niste fiinte curioase si pentru ca aceasta pulsiune spre satisfacerea curiozitatii este puternica, mintea abia asteapta sa vada ce se intampla dupa CTA (apelul la actiune).
Promisiunea de fericire este mai puternica si invinge in cele mai multe cazuri!

Curiozitatea este mai puternica, datorita promisiunii a ceea ce se afla dincolo, insotita de un sentiment de profunda satisfactie.

Psihologii au dezvoltat mai multe teorii care explica curiozitatea. Teoria curiozitatii prevede ca aceasta curiozitate ar putea fi aparent satisfacuta, de expunerea repetata la materiale de stimulare.Una din cele mai puternice forte care stau la baza curiozitatii, nu este doar satisfactia singura, cat ideea de excitare.

Curiozitatea si excitarea au loc atunci cand o persoana nu poate vedea destul, auzi suficient, sau interpreta ceva. De exemplu un copil vrea sa vada ceva, dar este impiedicat de un gard, pentru ca nu este foarte inalt. Cum procedeaza? Se urca pe un suport, sau plange. Curiozitatea mintii, comanda corpului sa gaseasca solutii pentru a deslusi aceasta provocare. „Magia” „Misterul” fascineaza prin ocultare si indeamna mintea sa treaca dincolo de obisnuit pentru a primi raspunsuri.

Loewenstein in „ Psihologia Curiozitatii : Revizuire si Reinterpretare” descrie urmatorul experiment: „ Smith, Malmo si Shagass (1954) au ascultat inregistrarea unui articol care periodic devenea de neauzit. Walerstein (1954) a obtinut rezultate similare cu subiecti care au ascultat o lectura deformata de un eseu filosofic. Initial a avut loc o crestere a tensiunii musculare, urmata de o scadere dupa primele minute”.

Curiozitatea nesatisfacuta produce o excitare aversiva. Dorinta de reducere a excitarii, produce informatii de cautare, care este cel mai adesea o manifestare comportamentala ce are la baza curiozitatea. Incercarea de a castiga un echilibru in starea de excitare este ceea ce noi numim „ satisfacerea curiozitatii noastre”.

„Human curiosity, the urge to know, is a powerful force and is perhaps the best secret weapon of all in the struggle to unravel the workings of the natural world ” Aaron Klug

Incercarea de a afla ce se intampla dupa CTA, urmare a apelului la actiune prin apasarea unui buton este rezultatul curiozitatii umane.

Faptul de a stii categoric ca vom primi cunostinte, ca ni se va expedia un produs, ca vom fi apreciati de persoana pe pagina careia am comentat, ca vom beneficia de un cupon de reducere la un eveniment pe care ni-l dorim, prinzand o promotie de ultima ora, incurajeaza aceste pattern-uri de relationare dintre profile/site-uri si utilizatori, posibilii beneficiari de servicii, produse si continuturi on-line.

Sursa:Kismetrics.com

Te invit sa parcurgi oferta si serviciile mele. Rezerva acum o programare pentru o consultanta personalizata in functie de buget si prioritati. Mult Succes!