Semnificatia butonului „Like” in comunicarea online

Efectul dezinhibitiei online
iunie 28, 2015
Fascinatia Brandului Premium in Social Media
iulie 9, 2015
Arata tot

LIKE-ul :

• Stimuleaza consumul si continuitatea anumitor comportamente de personalitate
• Este o forma de expresie a Self-ului
• Genereaza dependenta de starea de bine
• Este o forma de livrare exclusiva a continutului – afacere, discount, exclusivitate
• Are un caracter ambiguu, nedefinit, neutru, din perspectiva unui Brand, poate fi o simpla adeziune a unui fan, din perspectiva unui consumator sau a unui utilizator , este neclar, care este semnificatia atribuita de fiecare in parte
• Este asociat cu un nivel crescut de energie si satisfactie
• Incurajeaza afilierea, coeziunea si supravietuirea

 

In fiecare zi, milioane de utilizatori din intreaga lume apasa butonul “Like” pentru a-si manifesta cu indrazneala preferintele pentru o varietate de lucruri de la carti, melodii, articole, citate motivationale, stiri si videoclipuri pana la fotografii cu animalute, cataloage de moda, excursii, oferte de produse si adeziunea spontana pentru Campanii, si Petitii.

Companiile sunt fericite de explozia de informatii oferita atat de facil, deoarece publicitatea are un mai mare efect cand feed-backul este pozitiv in legatura cu anumite produse si servicii. Singura mare diferenta este ca in prezent continutul cu caracter personal este mult mai accesibil decat in trecut.

Toate platformele sociale au devenit niste aspiratoare nu doar de Like-uri, pentru ca odata cu accesarea acestui buton, sunt culese rapid, fara efort, informatiile personale despre destinatar. Internetul devine oglinda utilizatorului.

Aprecierea ta, dezvaluie foarte multe trasaturi de personalitate atat pentru marketerii online cat si pentru grupurile din care faci parte si persoanele care te cauta pentru a extrage referinte despre tine din online .

O echipa condusa de Michal Kosinski un psiholog cercetator de la Universitatea Cambrige, impreuna cu specialisti de la Microsoft au creat o aplicatie My Personality la care au fost invitati sa participe voluntari pentru a completa chestionarul online. S-au cules date despre nivelul de extraversiune si introversiune , inteligenta, competitivitate, satisfactia generala despre lume si viata.

Ceea ce in mod traditional ar necesita o munca laborioasa pe o baza individuala, caracterul digital al datelor si usurinta colectarii automate de informatii fara ca oamenii sa fie constienti de aceasta a fost “uimitoare si putin infricosatoare” a spus la final cercetatorul. El si-a exprimat temerea ca utilizatorii Facebook dar si din alte medii online, nu-si dau seama ca prin asocierea cu informatiile pe care ei le considera valoroase, site-urile web frecventate si placute, precum si alte tipuri de comportamente on-line, acestia sunt expusi dincolo de ceea ce ar putea considera confortabil.

Ca Facebook , nu poate tine un secret, este secretul rentabilitatii sale.In cazul in care tu ai postat unde locuiesti, ce preferinte culinare ai, cu cine te intalnesti, ce locuri frecventezi, cum iti cheltui banii , ce ar mai putea cere un agent de publicitate? Dezvoltatorul canadian Andrew Lewis a observat ca „daca nu platesti pentru o companie, daca nu esti client, atunci tu esti produsul”

David Stillwell si Michal Kosinski de la Universitatea din Cambrige impreuna cu Pushmeet Kohli , Yoram Bachrach , Thore Graepel de la Microsoft Reaserch au realizat acest studiu pe 160.000 de utilizatori si preferintele lor culegand date pe diverse website-uri .Au realizat astfel o cercetare pentru personalizarea continutului site-urilor si optimizarea marketing-ului online.

Dupa ce au analizat datele oferite de ” Like” , au ajuns la concluzia ca acesta ofera informatii despre sexul, etnia, varsta, IQ-ul , religia, , orientarea politica, consumul anumitor substante (cafea, tutun, ciocolata, produse racoritoare, droguri), estimarea trasaturilor de personalitate, prezenta sau absenta unui partener, tipul job-ului , numarul de prieteni, grad-ul de socializare, orientarile politice, preocupari, activitati.

Asocierea preferintelor de personalitate cu anumite site-uri artistice si mai non-conformiste exprimau o personalitate liberal artistica, spontana, cu un grad mai mare de deschidere, mai degraba decat una traditionalist conservatoare, timida si rezervata.

DESCHIDERE- LIBERAL ARTISTIC

• Arta
• Animatie
• Fotografie
• Astrologie
• Fitnessmagazin
• Sport
• Fotbal
• Cumparaturi
• Servcii, Business
• Business ,Marketing

CONSERVATOR

• Referinte, Educatie
• Arta
• Televiziune
• Sport
• Cumparaturi
• Copii

CONSTIENTIZARE – BINE ORGANIZAT

• Referinte, Educatie
• Cumparaturi, Electronice
• Cumparaturi, Copii
• Referinte, Dictionare

SPONTAN

• Arta, Muzica
• Arta, Animatie
• Arta, Literatura

EXTRAVERSIE ACTIV

• Calculatoare, Internet
• Referinte, Educatie
• Stiinta, Mediu
• Arta, Muzica

RUSINOS-REZERVAT

• Arta, Filme
• Cumparaturi, Copii
• Arta, Literatura
• Arta, Comic

AGREABILITATE – COOPERARE

• Referinte, Educatie
• Calculatoare, Internet
• Afaceri, Logistica
• Boli, Afectiuni

COMPETITIVITATE

• Copii, Adolescenti, Societate
• Sanatate, Sanatate Mentala
• Stiinta, Fizica
• Recreere, Animale

NEUROTICISM –EMOTIONAL

• Recreere, Animale
• Recreere, Examinare
• Stiinta, Fizica
• Sport, Hockey

CALM – RELAXAT

• Arta, Fotografie
• Stiinta, matematica
• Business, Marketing
• Business, Logistica

Utilizatorii cu personalitati diferite frecventeaza site-uri diferite , cei extravertiti prefera muzica si internetul, cei introvertiti benzile desenate, filmele, literatura de specialitate.

Facebook a lansat butonul like in 2009 si de atunci acest simbol raspandit pe reteaua sociala a fost preluat pe platformele si site-urile din intreaga lume.

Conform dictionarului Oxford, verbul este folosit pentru a exprima o “dorinta pentru”, “a placea”, “a aprecia”, “a gasi placut”, “ a gasi multumitor” .

Cuvantul a fost devalorizat in timp, prin utilizarea lui pe orice platforma, site, blog . Si-a pierdut intelesul in exact aceeasi maniera in care si semnificatia cuvantului “prieten” ne face sa rezonam pe internet.

Buton-ul universal, utilizat de locuitori planetei exprima acordul mutual al utilizatorilor , impartasirea starii de satisfactie emotionale si intelectuale .

Simpla accesare a simbolului, nu realizeaza o diferentiere calitativa a aprecierii ca fiind placuta, ori satisfacatoare.Uneori, utilizatorul doreste sa completeze si sa imbogateasca in semnificatie continutul la care se raporteaza.

Un “Like“ poate insemna de asemenea, ” Da “ este si in asentimentul meu, ma identific cu aceasta postare. Ma reprezinta acest continut, in care sunt proiectiile trairilor intelectuale, sufletesti, spirituale cu care rezonez in acest moment “Aici si Acum”

• Poate fi o raportare constatativa de asociere emotionala si intelectuala, spontana
• Poate reprezenta o adeziune cantitativa si superficiala
• Emitatorul continutului care primeste “Like-ul” este validat si traieste un nivel de satisfactie la nivelul Ego-ului, se simte validat, apreciat, recunoscut, remarcat
• Colectionarii de Like-uri se valideaza, au posibilitatea de a-si ridica nivelul autostimei prin verificare si reasigurare permanenta de feed-back extern
• Cand continutul postarii este consistent, seminificatia “Like-ului” apare ca o consecinta fireasca a valorii personale
• Butonul “Like” creaza o stare de bine prin ridicarea nivelului de energie si satisfactie

LIKE = ATENTIE = SEMNALIZARE A PREZENTEI = FOCUS

I LIKE

• Sunt atent/a , am remarcat continutul
• Sunt de accord cu ceea ce ai postat, este in asentimental meu
• Ma regasesc printre randuri, in imagini, filmulete cu ecou emotional, intelectual, rezonez cu ele
• Imi exprim increderea aprecierea
• Ma intereseaza acest continut, il gasesc interesant
• Merita sa fie promovat in retea, Incurajez vizibilitatea continutului
• Este deosebit

Conform explicatiilor oferite de Facebook, “Like-ul “ exprima adeziunea unanima si standardizata, facila, de a lasa pe cineva sa stie ca n-a trecut neremarcat, ca te bucura continutul lui, l-ai recunoscut si este in asentimentul tau.

Utilizatorii se complimenteaza si valideaza reciproc, dandu-si like intr-un dans virtual de curtoazie, de recunoastere a valorii continuturilor si indirect de manifestare a simpatiei pentru celalalt utilizator.

Este modelul de interactiune virtuala, prin stabilirea unei conexiuni emotionale sau intelectuale initiale, o forma standard de comunicare si de captare a atentiei in online.

Butonul “Like” este remarca cea mai simpla si mai non-invaziva in absenta complimentelor,a inspiratiei,a dorintei de a interactiona sau de a aprofunda continutul respectiv prin completarea cu noi detalii .

Simbolul acordului si adeziunii, a fost integrat in aproape orice continut scris, foto sau video. Pentru cei carora le place contabilizarea like-urilor si se hranesc cu validare personala periodica, butonul da dependenta de starea de bine , dar este in egala masura si responsabil de episoadele depresive si sentimentele de devalorizare personala .

In marketing, aduce banii mari concretizati in cifre cu multe zero-uri prin imbunatatirea imaginii Brandurilor, produselor si serviciilor.

“LIKE “ = PUTERE = STATUT = ENERGIE = EFECT DE HALO

Moneda virtuala , invaluie intr-un halo de putere si competenta persoana bine cotata .

Echivalenta este stabilita in termeni de investitie emotionala, recunoastere si credibilitate si preferinte.

Deloc intamplator, a aparut si latura speculativa a fenomenului, prin posibilitatea multiplicarii prin furt, prin cumpararea credibilitatii si reputatiei pe piata, prin mistificarea nivelului de putere.

Contextele si personalitatea utilizatorului confera o valoare diferita semnificatiei expresiei I “Like “.In ciuda naturii polivalente a acestei optiuni, ceea ce conteaza este nivelul de energie crescut asociat cu starea de bine si satisfactia celui care il utilizeaza.

Instinctul de supravietuire ne conduce in fiecare zi pasii, catre alegerile pe care le facem, ne predispune spre afilierea cu anumite persoane sau site-uri.Este un mod rapid de exprimare a aprobarii in raport cu un continut , poza, gand, status si nu solicita un feed-back in mod obligatoriu.

In cazul Companiilor si Brandurilor preferintele consumatorilor conform cercetatorilor lucrurile devin mai complicate si mai diferentiate.Numarul de “Like-uri” si calitatea lor este apreciat in functie de varsta consumatorilor .

become a fan

Consumatorii cu varsta cuprinsa intre 15 si 22 de ani utilizeaza “Like-ul” ca mijloc de exprimare si manifestare a personalitatii, de aderare si recunoastere a anumitor Branduri.Ei considera ca este un bonus binemeritat atunci cand, urmare a eforturilor lor de apreciere sunt rasplatiti cu bonusuri si cupoane care le faciliteaza accesul catre produsele dorite a fi achizitionate. Accesand aceste oferte, “Like-ul” lor nu exprima motivatia primara reala pentru care isi exprima adeziunea pe site-urile anumitor Companii.

Consumatorii cu varste de 25 de ani si peste, ofera un “ Like “, asteptand in schimb o recunoastere a contributiei lor personale la schimb, pentru acest favor.La acest nivel, consumatorii sunt mai pretentiosi, au asteptari inalte de la serviciile si produsele Companiilor, de la calitatea informatiilor pe care acestia ar putea-o oferi si sunt dispusi oricand sa dea “Unlike” daca acestea nu vor satisface nivelul pretentiilor lor.

In afara platformelor de socializare interpretarea “Like-urilor” ar putea constitui o adevarata provocare pentru marketeri. Consumatorii au tendinta de a vedea like-ul ca pe un semn de carte, ca pe o bifare a unor continuturi remarcate , care le-au atras atentia si ca o dorinta de a o impartasi cu prietenii si nu ca pe o forma de consimtamant de marketing.

In momentul in care consumatorul apasa butonul “Like” , el isi exprima un nivel de asteptare concretizat in oferte de discounturi, bonusuri, invitatii gratuite, descarcari gratuite de continuturi, impartirea de informatii cu prietenii, asocierea cu anumite Branduri, nume, recomandarea pentru ca ceilalti sa ia acea oferta .

Expectatii dupa I “ Like”

• Ma astept sa primesc continuturi exclusive, noi, informative de ultima ora
• Ma astept sa primesc actualizari cu noutati din industrie
• Ma astept ca numele Companiei, Brandul sa imi afiseze Numele
• Ma astept sa interactionez cu personalitatea brandului
• Ma astept sa fiu contactat de Companie prin alte canale de comunicare
• Ma astept sa primesc discounturi si promotii
• Ma astept sa impartasesc cu familia, prietenii, colegii continuturile
• Nu ma astept sa se intample nimic

Atunci cand un consumator accepta o Companie, sau Pagina ei, nu inseamna ca este de acord cu umplerea Newsfeed-urilor cu informatii publicitare din partea acesteia. Companiile trebuie sa fie foarte atente la delimitarea acestei granite cu linie fina de demarcatie.

 

you-like-this-facebook-t-shirt-2

Like-ul poate fi considerata ca o expresie universal consimtita, ca un accept in sensul mai larg de primire/invadare a spatiului personal, al intimitatii /comunitatii consumatorului. Este o forma pasiva de permisiune, evaluata subiectiv in functie de starea subiectului si interpretarea de moment a acestuia

Oamenii nu se simt inconfortabili sa stie ca marketerii ar putea avea acces la informatiile private din comunitatea virtula despre familie, colegi, prieteni sau ca aceste Companii le-ar putea folosi in scopuri publicitare,de aceea sunt mai reticenti in acordarea “Like-urilor” Companiilor

“Cred ca voi acorda permisiunea unei Companii sa ma adauge pe Pagina ei, si postarile ei sa apara in Link-urile mele, dar, nu o sa-i dau permisiunea sa-mi trimita e-mail , sa posteze pe wall,sau sa trimita e-mailuri prietenilor mei.

De ce nu dam Like Companiilor :

• Nu vrem sa fim bombardati cu mesaje publicitare
• Nu vrem sa dam Companiilor acces la Profil
• Nu vrem sa fim contactati de Companie
• Nu vrem sa impunem prietenilor vizualizarea Companiei
• Nu vedem care ar fi beneficiile pe care ni le-ar aduce asocierea cu o anumita Companie
• Nu vrem sa trimitem prietenilor indirect publicitate si spam in Newsfeed

Ar trebui Companiile sa ofere stimulente pentru a fi recompensate cu Like?

In concluzie, Like-ul are un sens inselator si complex , cu subtile semnificatii care sunt dependente foarte mult de context si de utilizator, de intentiile lui, de nivelul intelectual si emotional.

Te invit sa parcurgi oferta si serviciile mele. Rezerva acum o programare pentru o consultanta personalizata in functie de buget si prioritati. Mult Succes!