Fenomenul handmade si social media

Promovarea afacerii si brandului personal prin marketing online pe Twitter
noiembrie 8, 2015
Tu esti brandul
noiembrie 15, 2015
Arata tot

Cadoul handmade este un dar personalizat, care include atat creatia, cat si creatorul intr-un produs unic si original. Nu ezita sa oferi mici surprize celor dragi, cultiva-ti simtul estetic si bunul gust, dand valoare unui artist si in acelasi timp alege sa fii diferit.

Iti voi spune o poveste, concluzia o vei trage singur/a:

” O doamna si-a dorit la un moment dat sa cumpere o rochie frumoasa, crosetata de catre un artizan, care facuse cu adevarat o piesa uimitoare, dar care isi valorificase piesa la un pret destul de mare”

Doamna a considerat ca pretul era exagerat si a abordat artizanul spunandu-i:

” Imi doresc sa cumpar o rochie de la tine, dar cred că pretul este prea mare.”

Artizanul a fost surprins, dar i-a raspuns: ” Am inteles, cam cat de mult crezi ca ar trebui sa coste aceasta rochie? ”

Si doamna a răspuns:

” Cred ca ar trebui sa aibe pretul X, pentru ca firul te costa atat … si panglicile atat de mult, iar nasturii cam atat….chiar am luat in considerare in pret si foarfeca… ”

Pretul final al doamnei era mult mai mic decat costul initial cerut de catre artizan, insa acesta a fost de acord cu propunerea doamnei. “Intr-o saptamana voi trimite rochia”, i-a raspuns acesta !

Clienta extrem de mulțumita de ea insasi, nu a putut rezista tentatiei de a spune tuturor prietenilor ei, ce afacere fabuloasa negociase si cat de inteligent se descurcase si s-a laudat ca intr-o saptamana va primi rochia visata.

O saptamana mai tarziu, coletul a ajuns la destinatar intr-o cutie frumos ambalata. Deschizand acel pachet, a gasit in interior firele, panglicile, nasturii si foarfeca. Furioasa a sunat artizanul reprosandu-i:

” Cum ai putut sa-mi faci asta ? Am discutat despre o rochie si tu mi-ai trimis o cutie plina de fire, panglici, nasturi si foarfece ! „…dar artizanul a raspuns linistit:

” Draga mea, ai primit exact ceea ce ai platit, in cazul in care credeai ca ceva lipseste, trebuia sa platesti si pentru acesta . ”

Handmade-ul intr-o acceptiune mai larga este definit ca fiind un produs de artizanat realizat manual, fie unicat fie in serie limitata, o modalitate de exprimare estetica a personalitatii creatorului in fiecare bijuterie, obiect de design, si creatie vestimentara. In cadrul bijuteriilor, care pot fi de aur sau argint, se pot folosi pietre pretioase, sau alte materiale alese cu gust si pricepere: matase, catifea, atlas, saten.

Handmade-ul este un produs realizat cu maiestrie si rafinament, nicidecum un gablonz de duzina, sau material realizat din elemente ieftine, accesorizate in graba, ori cumparate din en gross-uri, pentru a putea fi redistribuite. Artizanii acestor produse, sunt persoane care reusesc sa manifeste experienta artistica, ca urmare a imaginatiei si sensibilitatii specifice, in bijuterii si creatii vestimentare personalizate, ce poarta amprenta sufleteasca a personalitatii lor.

Societatea de consum si industrializarea, au condus odata cu trecerea anilor, la uniformizarea estetica si pierderea interesului pentru bucuria achizitionarii unor cadouri cu adevarat personalizate. Comercializarea produselor de serie, chinezesti, amorfe, lipsite de distinctie, este o realitate intr-o piata destinata consumului si profitului. Pe de alta parte nici consumatorul nu este educat sa aprecieze un articol creat manual cu truda si migala. Uneori aceasta diferenta este sesizabila, alteori cum este cazul cerceilor, colierelor sau al articolelor vestimentare acest aspect se estompeaza.

DiEla Art - Set angelit si cristal de stanca

DiEla Art – Set angelit si cristal de stanca

Cu toate acestea oamenii continua sa cumpere posete, coliere, articole de design, desi mai au si altele acasa. Poti usor sa deduci ca nu lipsa banilor ii determina sa le achizitioneze. Ce ii determina sa cumpere un anumit Brand, dintr-un anumit context, sa spunem dintr-un magazin central?
Ai ghicit desigur! Atmosfera! Si mai ce cumpara ei? Etichete!

Produsele nu doar au o utilitate practica, nu sunt doar vizuale, ele transmit emotii, stari de spirit, au ascendent, este despre cum ma voi simti purtand o anumita marca, achizitionata dintr-un anumit loc la un anumit pret. Nu pot spune acelasi lucru din pacate despre anumite targuri de handmade, unele desfasurate in aer liber. Ceea ce m-a frapat a fost starea de tristete si de saracie a locului, chiar daca unii expozanti venisera cu articole deosebite.

Doua lumi se zbat sa coexiste: arta traditionala si productia de serie. Concurenta neloiala distruge orice initiativa de a dezvolta un hobby intr-o mica afacere. Tendinta generala este de restrangere, spre mici comunitati de pe retele, grupuri cu preocupari comune si persoane interesate. Desi traim intr-o lume globalizata, a imitatiei colective, va exista mereu o piata de desfacere care se va adresa unei categorii de oameni, cu firi rebele, artistice, dornice sa se exprime vizual intr-o maniera care este diferita de a celorlalti.

Artizanul acestor produse realizate cu maiestrie, este o persoana cu simt estetic, multa imaginatie si indemanare practica. Fiind o varianta restransa a unui intreprinzator, cu un buget limitat, dedicat mai mult actului creatiei decat celui de comercializare, pentru care adeseori nu are competente, nu-si poate permite inchirierea unui spatiu pentru expunerea intr-o galerie personala permanenta, o casa de moda, un magazin, comercializandu-si produsele prin intermediul prietenilor si recomandarilor extinse.

Artistul se afla mereu intr-o situatie delicata in orice epoca, fiind condamnat sa traiasca la un nivel de limita al resurselor materiale, pentru a-si mentine activitatile care ii aduc bucurie si il inspira. Sunt cunoscute si cazuri fericite, dar in general sunt considerate exceptii.

O modalitate de expunere si valorificare a produselor de handmade se realizeaza de obicei in cadrul evenimentelor comerciale de expozitie cu vanzare, din spatii amenajate special in aer liber, sau din cadrul unor evenimente similare din zonele centrale ale Bucurestiului. Varianta traditionala de participare, in cele mai multe situatii, devine mai costisitoare decat promovarea produselor in mediul online, pretul chiriei depasind valoarea incasarilor din zilele si saptamana respectiva.

Tipul de articole nu se preteaza la crearea unui magazin online mai sofisticat cu cos de produse, din aceleasi motive, pretul unui astfel de site fiind extrem de costisitor pentru valoarea fiecarui obiect in parte. Colierele, posetele, curelele, cerceii, elementele de decor nu sunt produse de serie si realizarea unui astfel de magazin nu merita consumul de resurse.

Totusi pentru valorificarea articolelor de handmade in online, s-a ales solutia de compromis prin apelarea la platforme mai mari care intermediaza acest schimb. De cele mai multe ori platforme de genul Okazii.ro sau Olex n-au nimic de-a face cu specificul activitatii, insa exista si platforme dedicate. Un astfel de site este si Breslo, o comunitate a producatorilor de handmade, in care expun fie artistii care nu dispun de bloguri personale, fie cei care isi doresc sa isi mareasca vizibilitatea intr-o comunitate profesionala, pentru a-si creste sansele de a avea un rulaj al produselor si a-si mentine un nivel decent de incasari, insa chiria pentru expunerea produselor nu este tocmai accesibila pentru toata lumea.

Legea nescrisa a marketing-ului spune ca atunci cand vanzarile scad, trebuie investit in publicitate. Fii vizibil/a, identifica corect tipul de client caruia i te adresezi si unde se afla acesta, pentru a stii cum sa-l abordezi si prin ce mijloace. Observa faptul ca un coafor, o patiserie, o cofetarie strategic amplasate, nu vor duce niciodata lipsa de clienti.

In handmade ceea ce primeaza este mesajul vizual si raportul calitate pret. Experienta clientului care revine se construieste, este o relatie dezvoltata atat in spatiul de social media, cat si in afara acestuia. Este important sa iti iubesti produsele, sa crezi in ele si sa le promovezi periodic. Oamenii vor simti acest lucru si iti vor oferi feedback. Construieste povesti in jurul articolelor tale, posteaza cu bucurie, adauga un gand, descrie o stare, alege un citat, insoteste o postare cu o melodie care sa descrie o stare de spirit.

Vei obtine surse suplimentare de venit cu ocazia evenimentelor organizate, iti vei completa veniturile de pe platforme intermediare, dar si mai bine ar fi daca ti-ai dezvolta propriul Blog si propria Pagina de Facebook.

Construieste-ti o strategie pe termen scurt si mediu, despre ceea ce iti doresti sa obtii, pornind de la ceea ce ai. Nu intotdeauna un cont deschis este prietenos si atractiv. Poate nu stapanesti tehnicile de marketing traditional, sau pe cele de marketing online. Identifica in primul rand clienta careia i te adresezi, cum arata acea persoana, cati ani are, ce profesie si ce gusturi are, unde o gasesti.
Care este mesajul tau vis a vis de aceste produse? Noteaza tot ce iti vine in minte si reformuleaza, mai apoi pana in momentul in care esti multumit/a de descriere.

Pune-ti niste intrebari despre tine si activitatea de handmade:

• Cine esti?
• Ce oferi?
• Cum se numeste colectia ta?
• Cui oferi aceste produse?
• Unde gasesti clientele sau clientii?
• Cum pot sa te gaseasca ei?
• Ce platforme iti vei alege pentru a te promova?
• Ce fotografii ar trebui sa ai la profil?
• Ce coperta ar trebui sa alegi?
• Care este povestea ta si a produselor tale ?
• Care e mesajul tau catre viitorii tai clienti?
• Cunosti care este valoarea corecta a produselor tale?
• Cat de frecvente sa fie postarile?
• Ce sa contina acestea?
• Din ce grupuri sa faci parte?
• Ce grupuri sa initiezi?
• La ce evenimente sa participi?
• Cum sa se numeasca Pagina de Facebook ?
• Dar Pagina pe Google Plus ?
• Ai profil pe Pinterest? Ai inteles care este necesitatea albumelor si modul in care sa le folosesti?
• Dar pe Twitter? Cat de dezvoltata este reteaua ta?
• Ai videoclipuri pe Youtube? Cat de mult folosesti acest canal de comunicare video?

DiEla Art - Perle de cultura

DiEla Art – Perle de cultura

Comunitatile de handmade sunt bune, pentru a fi la curent cu evenimentele si pentru a te pastra informat/a, insa clientele tale sunt in alta parte. Cauta-le in comunitatile dedicate celebrarii femeii, frumusetii si feminitatii, pe forumuri si in alte grupuri decat cele la care te gandesti de obicei.

Ti-am oferit doar cateva idei si directii de promovare individuala. Pentru a fi vizibil in online si pentru a avea credibilitate, iti sunt necesare in medie intre sase luni si un an, de implicare si actualizari periodice. Esti mai mult decat un avatar online. Construieste relatii reale cu viitoarele tale cliente din virtual. Ajuta-le sa te gaseasca si lasa-le datele necesare pentru a putea sa te contacteze.

Te invit sa parcurgi oferta si serviciile mele. Rezerva acum o programare pentru o consultanta personalizata in functie de buget si prioritati. Mult Succes!