Termeni si conditii pe internet

Ambasadorul de Brand
aprilie 28, 2016
Mesaje de Paste in Social Media
aprilie 30, 2016
Arata tot

Cand ti s-a intamplat ultima data sa citesti termenii si conditiile la inscrierea pe un site? Obisnuiesti sa parcurgi cu atentie toate detaliile de intampinare oferite de inscrierea pe diferitele platforme? Probabil ca nu.

Expertul in securitate Mikko Hypponen considera ca cea mai mare minciuna pe internet este ca : ” Am citit si sunt de acord cu termenii si conditiile ”. Desi din punct de vedere legal ar trebui sa fie obligatorii, in nerabdarea inregistrarii nimeni nu le citeste integral si cu mare atentie.

Agustin Reyna din organizatia europeana pentru protectia consumatorilor BEUC il numeste un ”Contract de consum” de care toti ar trebui sa fim constienti si responsabili. Pentru a putea descrie implicatiile semnarii acestui acord, el si-a petrecut saptamani intregi de documentare.

A parcurs peste 146.000 de cuvinte cu implicatii legale, numai pentru a explica ce este voie si ce nu este posibil sa faci in on-line, din 33 de documente despre termeni si servicii de utilizare. Parcurgerea fiecarui document in parte a necesitat in jur de 15 minute.

Pentru a lua cunostinta de termenii si conditiile legale de pe iPhone a fost nevoie de citirea a 21.586 de cuvinte. Se pare ca nimeni nu se preocupa de citirea termenilor si conditiilor Apple, inclusiv angajatii Apple. Simplenote este de exemplu un serviciu de luat notite. Daca in cazul Simplenot este nevoie doar de hosting de text si un serviciu de sincronizare, coperta de Apple include o retea de jocuri sociale, un magazin de muzica, App si video, un serviciu de control voce, dar si un sistem de operare.

” Sunteti responsabil pentru pastrarea numelui de utilizator si parola sigura. Serviciul nu trebuie utilizat pentru a stoca informatii sensibile, cum ar fi numere de cont bancar, informatiile cartii de credit sau parole.” este mesajul cu care esti intampinat adeseori.

Pentru majoritatea oamenilor, un acord de licenta pentru o conexiune de banda larga este mai mult decat un contract „real” pentru ca banda larga vine cu obligatia de a plati taxele de anulare anticipata si o verificare de credit, comparativ cu termenii si conditiile pentru serviciile digitale pe care marea majoritate a oamenilor o ignora.

”Noi nu garantam nici calitatea serviciului, sau ca serviciul va fi disponibil in orice moment”. Termenii si conditiile reamintesc ca poti anula contractul in primele trei luni, in cazul vitezei benzii de internet este redusa spre zero, insa nu specifica clar pentru ce anume se face plata in acest caz.

Google este compania care intruchipeaza zicala ca daca nu sunt platiti pentru asta, tu esti produsul vandut. Cele 5.500 de cuvinte despre termenii serviciului Google sunt lizibile si clare, descriind reglementarile despre concurenti, presa si utilizatori.

Dreptul de proprietate in privinta incarcarilor pe site-ul Youtube care permite continutul generat de utilizatori este si el clar si usor de inteles.Utilizatorul isi pastreaza dreptul la proprietatea intelectuala .

Problema este ca simpla lecturare a termenilor si conditiilor pur si simplu nu ajuta. Luarea la cunostinta a drepturilor tale in raport cu cele ale companiei care impune aceste reguli atunci cand le utilizezi produsul, sunt extrem de mici. Problema nu este una de obscuritate, ci relatia de putere.

Noi traim intr-o perioada de termeni si conditii. Nu stiu voi cate acorduri ati semnat, insa banuiesc ca nu v-ati ostenit sa le si citit integral. Conform unor studii despre aceste regulamente, multe companii isi descriu conditiile in mai mult de 30.000 de cuvinte, astfel incat nu este deloc surprinzator ca 73% recunosc ca nu le citesc si doar 17% marturisesc ca si inteleg implicatiile acestor regulamente, care te notifica de la inceput ca au dreptul de a-si modifica oricand termenii si conditiile serviciilor si produselor oferite.