Cum sa fii un fotograf de succes

Andrei Serban Sanu – Portret de Campion
mai 19, 2016
Interviu Fluxymedia cu Daniela Nicoleta Dumitrescu
mai 25, 2016
Arata tot

Sa fii un fotograf de succes nu este suficient numai sa ai talent. Internetul este plin de fotografii faine, culese la intamplare de pe nu stiu ce platforme, ale nu stiu cui admirator. Cu totii le-am admirat, au primit votul nostru, le-au sharuit pe platforme, dar n-am retinut niciodata numele creatorului lor.

Posibilitatile tehnice nebanuite ale aparatelor de fotografiat si dezvoltarea platformelor de socializare, au incurajat exprimarea fanteziilor cretive ale multor aspiranti intr-ale fotografiei. Unii fotografiaza de placere, transformandu-si aceasta preocupare intr-un hobby si isi expun realizarile pentru a obtine feedback si apreciere din a caror energie se hranesc, altii insa se dedica la modul cel mai serios incercand sa isi traiasca existenta de pe urma fotografiei, uneori imbinand aceasta activitate cu un job de baza, suplimentand niste venituri, alteori traind exclusiv din ceea ce le ofera aceasta arta pe care o practica la un nivel personal si profesional de implicare, dupa structura proprie de personalitate.

Noua ne place sa impartasim peisaje si portrete reusite, care transmit emotii si mesaje nebanuite, insa rarerori retinem si creatorul, daca nu cumva acesta nu se afla in listele noastre de contacte. Orice fotograf, la fel ca orice alt profesionist din domeniul sau de activitate se confrunta cu aceeasi provocare sociala. Cum sa se diferentieze si sa atraga atentia, cum sa-si creeze un public si sa castige notorietate, cum sa primeasca ofertele potrivite din care sa poata trai decent si sa se bucure de ceea ce face?

A fi un fotograf de succes, a carui notorietate sa se reflecteze si in incasarile obtinute in urma acestei activitati, necesita mai mult decat a imortaliza si prelucra niste imagini deosebite. Branding-ul Personal, marketing-ul, promovarea conteaza enorm in prezentarea finala a ofertei personalizate.

Pentru inceput, daca esti un fotograf care iti doresti cu convingere sa te remarci in acest domeniu, gandeste-te la tine ca la un Brand, ca la un pachet complex de beneficii, emotii si mesaje cu care vrei sa fii asociat cand ti se pronunta numele. Personalitatea ta trebuie sa se faca simtita din spatele fiecarei poze si text cu care te asociezi, pentru ca inainte de toate te conectezi emotional cu publicul tau si cu clientii tai. Tu ai valori care te inspira si te ghideaza, o misiune personala, un set de credintecare se regasesc in tot ceea ce imortalizezi.

• Cine este Brandul meu ? Pe ce anume trebuie sa ma concentrez?
• Care este scopul afacerii mele?
• Care sunt obiectivele mele pe termen scurt? Dar pe termen lung?
• Ce produse si servicii pot oferi?
• Cui ma adresez? Care este profilul clientului meu ideal?
• Ce pot oferi eu diferit?
• Cine este concurenta mea? Ce ofera ea?

Gandeste-te la afacerea ta ca la o persoana, pentru ca nimeni nu o cunoaste mai bine decat tine. Cum este persoana din spatele afacerii tale. Oamenii cumpara de la alti oameni in care au incredere, ii percep ca fiind buni profesionisti si pe care ii simpatizeaza. Poti sa comunici aspecte ale trasaturilor tale de personalitate si sa transmiti starea ta de spirit intr-un mod vizual. Gandeste-te la o lista de 20 de cuvinte care iti definesc serviciile, specialitatea si stilul in fotografiile care poarta amprenta ta. Alege 10, apoi 5 cuvinte care iti descriu mai specific afacerea, cu care clientii te vor asocia si care se vor regasi in tot ceea ce vei prezenta.

• Clasic
• Elegant
• Detaliat
• Emotionant
• Melancolic
• Straniu
• Misterios
• Alb si Negru
• Introspectiv
• Subtil

Personalizeaza-ti fotografiile cu un logo, o semnatura virtuala, care-ti va oferi un sentiment puternic de individualitate. Stabileste-ti serviciile incercand sa te diferentiezi de colegii tai, indiferent daca te ocupi de portrete sau moda, fotojurnalism, fotografii de nunta, sau peisaje. Important este sa iesi in evidenta. Alege contexte si locatii neexploatate inca, unghiuri si contraste noi. Evoca un sentiment. Brandurile sunt la fel ca oamenii, au personalitate si aceasta personalitate are efect direct asupra clientilor si viitorilor clienti. Ce atribute sunt transmise prin intermediul fotografiilor tale?

• Nonconformism
• Aventura
• Distractie
• Pasiune
• Charisma
• Flexibilitate

De-a lungul anilor, munca ta ar putea sa varieze, sa evolueze, insa Brandul tau ar trebui sa ramana intotdeauna acelasi. Toate mesajele tale ar trebui sa se axeze in jurul valorii acestui sentiment. Dar cel mai bine vei reusi sa comunici cu clientii tai prin intermediul unui blog personal, spatiu in care vei avea posibilitatea sa iti dovedesti maiestria si sa comunici dincolo de imagini. Crearea unor sectiuni legate de fotografie, trucuri si informatii despre modul in care iti alegi contextele iti va creste numarul de fani, care te vor percepe ca pe o autoritate in domeniu. Asocierea cu anumite culori de fundal, va comunica anumite sentimente, in functie de modul in care vei dori sa fii perceput:

• ALB: pur,curat, tineresc
• NEGRU: rafinament, eleganta, seductie, mister
• AURIU: prestigiu, sofisticare, scump
• ARGINTIU: prestigiu, rece, stiintific

Implica-ti cititorii in calatoriile fotografice. Asociaza-te cu bloguri complementare. Foloseste de cate ori ai ocazia semnatura personalizata virtuala in articolele de pe google, ale altor bloggeri. Vei fi indexat mai bine pe motoarele de cautare ale pasionatilor de fotografie. Punctul de pornire al postarilor tale trebuie sa il reprezinte blogul si abia apoi restul platformelor sociale. Daca vreuna din aceste platforme s-ar inchide toata munca ta ar fi inutila. Ai controlul total asupra materialelor de pe o platforma personala, de unde pot fi preluate oricand atat de tine , dar pot fi gasite si de altii care nu te au in listele personale.

Setarile de confidentialitate de pe Facebook, Twitter, Linkedin, Google Plus, Pinterest, Instagram nu permit intotdeauna vizualizarea publica a postarilor tale. In plus politicile de confidentialitate ale acestor retele sociale se pot schimba oricand. Pentru a avea un start bun si a intra in competitie cu alti fotografi si iubitori ai fotografiei, te poti inscrie pe bloguri specifice de fotografie. Lanseaza o platforma de comunicare personalizata pe Youtube, pe care sa o incluzi desigur in blogul personal si de unde sa redistribui pe retele videoclipuri, in care oferi sfaturi si sa vorbesti despre pasiunea ta, devenita profesie, sau un stil de viata din care iti extragi energia si pe care iti face placere sa il impartasesti cu iubitorii de frumos.

Din experienta si din ceea ce am observat pe retele, pasionatii de fotografie care isi dedica cea mai mare parte a timpului acestui hobby, dar si fotografii profesionisti, sunt abordati de reviste tematice, de organizatii si de catre alti profesionisti pentru participarea la evenimente si seminarii, organizeaza cursuri de fotografie, si-au creat comunitati de fani pe YouTube, si-au dezvoltat bloguri personale din a caror reclama platita traiesc, si-au asociat numele cu brandurile unor producatori de aparate foto care au venit in Romania, lucreaza pentru ziare si reviste locale.

Si tu poti face acest lucru, punand bazele primului tau blog. Stabileste-ti obiectivele, defineste-ti valorile, alege-ti sloganul, personalizeaza-ti fotografiile prin adaugarea unei semnaturi inconfundabile, deschide-ti o pagina de Facebook, anunta-ti prietenii inainte de a incepe sa te lansezi in reclame platite. Cel mai usor se poate incepe pornind de la un cerc apropiat de cunostinte, care iti vor extinde vizibilitatea prin votul lor si preluarea postarilor, apoi din aproape in aproape vei ajunge si in zone mai putin cunoscute, pentru ca suntem fiinte vizuale si daca vei avea fotografii reusite ele vor fi mesagerii tai cei mai buni.

Dupa ce ti-ai stabilit obiectivele, segmenteaza-ti clientii cheie in functie de nevoile pe care produsul tau le poate rezolva mai bine ca oricine. Daca esti de ajutor pe retele, oferi raspunsuri prietenoase, ai un site sau un blog atragator, usor de navigat, personalizat cu logo, un mesaj de brand, simboluri si imagini originale, vei reusi sa stabilesti o conexiune emotionala cu audienta, vei strange un numar de vizitatori fideli care iti vor solicita sfaturi si vor fi interesati sa colaboreze cu tine.

Continuturile tale iti vor contura Brandul Personal. Website-ul, blogul este un instrument de comunicare pe care il poti controla in totalitate, deoarece tu iti alegi subiectele, setarile de confidentialitate, iti poti face reclama prin mijloace SEO, sau investind in promovare platita, ai acces la un numar mai mare de potentiali clienti si un alt nivel de vizibilitate decat cel permis de Facebook de exemplu, care te limiteaza la un anumit numar de utilizatori ce pot vedea postarile, daca nu platesti si are un algoritm propriu de promovare a informatiilor care apar pe newsfeed.

Consecinta unui Brand puternic va fi aceea ca oamenii vor avea incredere in serviciile tale, vor fi incantati ca tu si numai tu sa fii acel furnizor de servicii pentru satisfacerea nevoilor lor, la pretul corect. Modul in care vei fi retribuit va reflecta calitatea Brandului Personal, ca atare beneficiarii vor fi incantati sa plateasca pentru Brandul tau.

Orice piata are o competitie. Nu te ingrijora in privinta concurentei! In proportie de 95%, toti pasionatii de fotografie, fotografii profesionisti livreaza aceeasi experienta, insa cei 5 % iti apartin in totalitate si fac diferenta in randul furnizorilor de servicii din aceasta zona. Promisiunea Brandului Tau de fotograf profesionist, care ofera un pachet atractiv de servicii, intr-o maniera personala si originala, reflecta mesajul unic ancorat in Brandul tau.

Happy Self Branding !