Diferentele dintre Brandul Personal si Reputatie

Interviu Fluxymedia cu Corina Neagu
iunie 7, 2016
Orice chip are o poveste
iunie 29, 2016
Arata tot

Un Brand este definit ca un nume, un termen, un design, un simbol, sau orice alta caracteristica care diferentiaza produsul unui vanzator de al altuia. Conceptul de marca isi are originea din insemnarea si diferentierea bovinelor, operatie care indica dreptul de proprietate asupra acelor animale.

Companiile tin foarte mult la acest concept de marca, pe care il apara cu inversunare. Unele drepturi de marca s-au pierdut neintentionat, devenind termeni generici. In timp ce intr-o tara un produs are o denumire universal acceptata, in alta tara este o marca specifica protejata comercial.

Oamenii vorbesc adeseori de conceptul de Brand Personal, datorita expansiunii internetului si a faptului ca viata reala s-a mutat in online: socializarea, cumparaturile, gasirea unui partener, casatoria, oportunitatile de afaceri,angajarile, calatoriile, totul se desfasoara pe internet.

Timpul petrecut pe internet a crescut considerabil, datorita tehnologiilor tot mai avansate si a pretului redus de trafic. In aceste conditii, s-a trecut usor usor de la marketingul produselor si serviciilor, la marketizarea persoanelor din necesitatea diferentierii de concurenta.

In era industriala, mesagerii faimei si notorietatii erau industria filmului, industria muzicala, presa, radioul. Dezvoltarea internetului a condus la constientizarea faptului ca fiecare persoana implicata in comunicarea din spatiul public poate fi un promotor activ al propriei valori. Relatiile publice au inflorit pe o piata tot mai prietenoasa si mai comunicativa, dornica sa fie informata cu amanuntele din vietile celorlalti considerati modele si personalitati cardinale.

Brandul Personal este ceea ce tu spui despre tine, in timp ce Reputatia este ceea ce spun altii despre tine.

Aceasta lume din spatele ecranelor, vine la pachet cu buchetul de iluzii corespunzator celor dispusi sa le receptioneze fara a le supune in prealabil prin filtrul propriilor lor sisteme de valori. De ce spun asta?
Pentru ca asa cum se intampla in viata reala, dar si mai mult in viata virtuala, proiectiile a ceea ce ne-am dori sa fim si ale modului cum am dori sa fim perceputi sunt mult mai exacerbate si predomina.

Sunt create imagini idealizate, cu vacante, citate inspirationale, victorii si realizari marete, fotografii prelucrate, hrana de baza in social media. Oamenii sunt liberi sa se exprime asa cum isi doresc, copiindu-si mentorii, imitand anumite modele de frumusete sau de succes, insa pierd foarte mult din ceea ce sunt ei in viata reala si mai ales atunci cand raman, doar cu ei insisi.

Diferenta dintre cine sunt ei si modul in care si-ar dori sa fie perceputi este vizibila, atunci cand reusesti sa ii cunosti si in realitate. Ma refer acum la unii dintre ei, nu generalizez. Acest gen de persoane se afla in disonanta cu Brandul Personal, sunt nesincronizati, de aceea Reputatia lor este afectata.

Brandul Personal este ceva auto-definit, legat de modul in care te prezinti si comporti. Reputatia este consecinta modului in care iti valorizezi Brandul Personal si are legatura cu evaluarea acestuia, este ceea ce ramane despre tine in absenta ta.

Daca pe prima o poti controla, pe a doua o poti doar influenta. Acesta este motivul pentru care Reputatia este cu siguranta mai valoroasa decat existenta unui Brand Personal, pe care fiecare il are reprezentat pe retele, mai mult sau mai putin, mai bine sau mai putin bine.

In general incercarea de a musamaliza efectul unor reactii neadecvate in online la anumite postari, nu face decat sa expuna si mai mult acele informatii. Cu cat incerci mai tare sa ascunzi informatii care te dezavantajeaza, riscul ca scandalul sa ia amploare este mai mare.

Cand situatia iti scapa de sub control, incearca sa-ti pastrezi calmul, abordeaza o neutralitate binevoitoare si da dovada de toata diplomatia in rezolvarea problemelor pentru a nu alimenta hartuitorii care abia asteapta un drept la replica, pentru a declansa urmatorul conflict de amploare pe retele.

Fii un om integru, pentru a pune bazele unei bune Reputatii!

Conform dex-ului, Reputatia este o parere publica favorabila sau defavorabila despre ceva sau cineva, felul in care cineva este cunoscut sau apreciat.

Reputatia este un construct fragil, un activ la care s-a muncit temeinic pe parcursul mai multor ani, insa conjuncturi nefericite si comportamente imorale pot spulbera renumele castigat cu greu.

Ma gandesc la somitati din lumea medicala, apreciate pentru valoarea lor academica si profesionala, chirurgi de exceptie, asociati cu politicieni si afaceri dubioase, contracte ilicite a caror desconspirare nu le-a adus decat decredibilizare si dezonoare.

Din pacate nu traim intr-o tara asiatica, nu avem un cod al onoarei incriptat in ADN, insa populatia nu uita. Acum, cu ajutorul online-ului consecintele reprobabile ale anumitor acte, sunt preluate rapid si duse in cele patru puncte cardianale, inainte ca insusi personajul incriminat sa se dezmeticeasca.

America este faimoasa pentru procesele deschise pentru calomie si defaimare publica a unor vedete de televiziune, din sport sau din industria muzicala. Se lupta pentru pastrarea unei anumite reputatii publice, pentru recapatarea anumitor drepturi morale, se cer despagubiri consistente pentru atacurile virulente la persoana.

Intr-un articol mai vechi scriam despre faptul ca, Reputatia este mai pretioasa decat banii, pentru ca nu ai decat una. Recladirea increderii are nevoie de timp si de efort, pentru a atrage din nou aprecierea reala a audientei.

Se vorbeste foarte mult despre dezvoltare personala, aliniere, integritate si respect de sine.
Profesionistii sunt preocupati de crearea unei imagini publice demne si onorante, absolut necesare pentru atingerea unui anumit nivel de succes.