Putem proiecta la infinit si ne putem imagina ca putem fi oricine pe internet, insa mai devreme sau mai tarziu feedback-ul poate fi unul devastator pentru persoanele care mimeaza vieti sociale si sufera de egocentrism si genialitate virtuala, dar despre modul in care iti construiesti imaginea in online, ce reusesti sa transmiti si ce inteleg ceilalti, despre managementul reputatiei, storytelling si alte lucruri frumoase care au legatura cu Brandul Personal veti afla in curand intr-un eveniment organizat cu acest scop.
Facebook-ul este platforma integrata din cadrul aplicatiilor mobile, ceea ce a permis accesul facil al tuturor persoanelor care nu detin neaparat abilitati tehnice deosebite. Pe Facebook poti gasi orice gen de informatie care te preocupa, persoane dragi de care nu mai stii nimic, colegi de scoala generala, liceu, facultate, colegi de munca, angajatori, antreprenori, persoane publice, vedete.
In functie de preferintele tale, de contactele avute in lista care stabilesc nivelul de asteptari si interesele, valorile si stilul de viata, coeficientul de inteligenta si trasaturile de personalitate cu care te identifici, realitatea se configureaza prin prisma informatiilor la care ai acces in acest spatiu in care iti petreci majoritatea timpului de pe mobil, tableta, sau calculator.
Initial, dezvoltarea comunitatilor individuale s-a realizat prin adaugarea aleatorie a persoanelor propuse de aceasta retea globala, ulterior oamenii au devenit mai selectivi si mai atenti in privinta persoanelor incluse in spatiul personal din mediul virtual.
Ceea ce nu poti controla este nivelul de perceptie pe care il au ceilalti despre tine si mai ales aspecte care iti scapa, deoarece subiectivitatea te impiedica sa iti constientizezi slabiciunile si vulnerabilitatile, excesele din online si nealinierea dintre vorba si fapta care pot fi mai usor observabile pentru cei care ies din cadru.
Chiar si in conditiile in care ti-ai activat setari de confidentialitate pentru a-ti proteja intimitatea, nimeni nu te va proteja de tine insuti/insati in sensul ca vor exista mereu in cercul tau de prieteni, persoane care vor surprinde aspecte ale personalitatii care nu sunt concordante cu realitatea celor declarate de tine si te vor pune in situatii delicate la momentul potrivit.
Daca in viata reala, anumite situatii jenante pot ramane intr-un anumit context, pe internet viralitatea raspandirii informatiilor este contagioasa si uriasa, astfel incat la un moment dat cu cat iti vei dori sa faci uitate anumite informatii, cu atat mai puternic vor iesi la lumina.
Voi reda o astfel de situatie din online, iar pentru protejarea persoanelor nu voi folosi numele lor reale, deoarece acest articol urmareste atingerea unui anumit subiect despre un fenomen real si foarte prezent in Social Media.
R.F. ” Un prieten nu este doar cel care este mereu de acord cu tine, spune ca tine si nu iti contesta ideile. Un prieten nu este doar cel care te sustine neconditionat, orbește indiferent ce ai spune si ai face. Un prieten nu este doar cel pe care il etichetezi mereu ca fiind prieten si ai convingerea certa ca ceea ce spui este si convingerea lui. Un prieten nu este cel care crezi ca s-ar ralia la conceptiile si ideile tale fara a le pune la indoiala. Un prieten nu este cel care crezi ca daca a sarit în viață hopuri similare cu ale tale este necesar sa se identifice cu tine si cu crezul tau. Un prieten este cel care are curajul sa iti spună in fata ce si cum esti fara a se teme ca isi pierde statutul de prieten dupa ce ti-a spus toate astea. Si daca nu mai vrei să fie prietenul tau dupa aceea inseamna ca nu ai meritat sa fie prietenul tau de la bun inceput.
M.D. ” Spune tu asta domnisoarei I.D. si altor „mari creatori de opere nemuritoare” despre tampeniile pe care le scriu, singurele bune sunt cele pe care le plagiaza si ai sa vezi tu ce prieteni sunt, iar daca ii critici cumva ai incurcat-o. Prietenii se pot critica? Pe I.D. am prins-o plagiind cu citate din italiana traduse in limba romana care nu se gasesc prin search…o fitza de doi lei ”
R.F. ” Există multe forme ale unor expresii, forme care nu au fost consemnate undeva. De multe ori sunt forme care circulă într-un cerc restrîns si rareori depășesc granițele cercului. De aceea sunt necunoscute altor persoane, persoane care nu provin din cercul respectiv.”
M.D.” Mai R.F.,tu esti un baiat informat si chiar destept.Ceea ce ma mira este faptul ca nu te uiti pe langa tine. Stiu foarte bine ca exista concurenta sau partizanat si in arte: literatura,pictura,muzica,etc…dar nu stiu cum Dumnezeu nu vezi creatorii de „kitsch–uri care bantuie pe Facebook. A avut dreptate Dl. B.M, daca indraznesti sa critici un poet esti blocat fara pic de bun simt ca sa NU vada ceilalti observatiile tale . Ok, Facebook a ajuns sa fie mai mult decat ceea ce era in proiectul initial… Putem sa citim sa ne informam sau sa ne spunem un punct de vedere inainte de a cumpara…Suntem niste cititori care avem dreptul de a comenta civilizat si cu date tehnice estetice concrete, insa acesti autointitulati si inchipuiti “creatori de opere literare” au devenit de o obraznicie si nesimtire fara limite. Am avut polemici cu G.P. , L.A., I.D. a depasit limitele trecand la amenintari cu moartea, ca Basescu, pseudoautori rudimentari din punctul meu de vedere de care nu a auzit nimeni, cu ifose pana la cer si care ne bombardeaza cu poezii de calitate “fake”. Nu au suportat observatiile facute de un cititor avizat, pur si simplu, NU inteleg ca sunt autori in literatura romana care muncesc sau au muncit 2-3 ani pana au publicat ceva de luat in seama, iar succesul vine dupa 10-15 ani si uneori dupa moarte… In fine ieri a fost schimbarea la fata, hai sa ne unim fortele si sa-i scoatem din listele noastre, sa-i debarcam in insula cavernelor, unde poate, vor gasi LIGUSITORII pe care ei ii iubesc…”
S.D. ” Dintre multimea obiectivelor proiectate de Facebook, pe utilizatorii ii intereseaza, in principal, socializarea prin dialog si polemica si mai putin sau aproape de loc clarificarea identitatilor reale. M.D.trage un semnal de alarma care nu mai poate fi neglijat; intr-adevar, poetii inchipuiti si produsele lor “kitsch” au ajuns dincolo de “scrieti baieti orice, numai scrieti” iar fenomenul de “lingusire” este unicul obiectiv urmarit de acesti pseudoautori, care nu suporta observatiile si crititicile, evita dialogul, utilizand excesiv instrumentele Facebook tehnice de blockare care au fost transformate in instrumente de subminare a dialogului si a polemicii siimplicit, a socializarii. Au aparut persoane care au transformat Facebook in gazeta de publicare a unor pseudoproduse “fake” de tip ”kitsch ”…despre fenomenul “ poeziei pe Facebook „am scris un microeseu prin aprile 2016: … de ce, in ultima vreme, multa lume afirma ca iubeste mai mult poezia? … este EA o expresie naturala a lyrismului, adica exprima mai direct stările afective personale, sentimente intime??…nu ,nu cred…!!!…mai degraba este un trend in socializarea pe Facebook,in lipsa dialogului, pentru ca am uitat ca dialectica ”este ” arta conversatiei “, de a ajunge la adevar prin dialog si polemica, care a degenerat de la Lovinescu si Ibraileanu incoace. Genul lyric, epic si dramatic nu au devenit contrarii si nici contradictorii in exprimarea frumosului in Literatura care este ”arta compozitiilor scrise” si nici o chestiune statistica de „maxim al functiei gustului consumatorului de arte”….sunt malitios daca finalizez simplu acest silogism, nu sofism::…”snobbism”?…eufemistic spus..?!
Retelele virtuale reprezinta pentru o parte din utilizatori, mediul ideal de exprimare a fantasmelor, dar si o capcana pentru acele persoane care traiesc intr-o lume a proiectiilor si nu pot obtine validarea prin mijloace naturale.
Simuland trairi pe care nu si le-ar asuma in viata reala, avand proiectii idealizate ale personalitatii lor inconsistente, acesti utilizatori se supraexpun hranindu-se cu aprobarea zilnica a celor care intra in acest joc. Se creeaza un cerc vicios, un dans virtual pe care persoanele mai constiente il inteleg si se delimiteaza.
Pentru a nu pierde aprobarea cercului de adoratori, acesti vampiri energetici trebuie sa aduca mereu ceva nou si nu intotdeauna noul este la indemana. Persoanele acestea nu sunt ancorate in ele insele, sunt dependente de context, astfel incat in functie de atentia primita sunt cand in depresie, cand in euforie si bineanteles ca avand ideatii delirante de genialitate nu suporta critica.
Nivelul de inteligenta nu pare a avea legatura cu coeficientul de inteligenta emotionala in cazul lor. Au un nivel de inteligenta peste medie, dar sunt haotice si instabile din punct de vedere emotional. Si-au dezvoltat o lume a lor si virtualul reprezinta mediul ideal pentru a copilari in voie si pentru a-si conserva acest mod de viata. Internetul nu responsabilizeaza, poti fi oricine si poti spune orice.
M.D. a sesizat aceasta discrepanta dintre Eu-ul real si Eu-ul egotic, pe care unele persoane il au in online. „Lingusirea” reprezinta oglindirea in celalalt, in slabiciunile lui, care compenseaza slabiciunile persoanei care se valideaza. Comunitatea se bazeaza pe coagularea oamenilor care au aceleasi valori, credinte, interese si experiente.
Utilizatorii sunt atrasi magnetic de anumite persoane, cu care intra intr-un dans al proiectiilor virtuale. Afinitatea reciproca isi are originea in subconstient, comportamentul urmand anumite tipare si atasamente: isi alimenteaza reciproc fanteziile, ceea ce este postat la modul general, isi asuma considerand ca le este dedicat si incep sa se comporte si sa scrie mesaje care sa raspunda intr-un fel sursei care ii provoaca.
Gusturile acestor persoane devin comune, citesc aceleasi carti, posteaza acelasi gen de citate, isi raspund in oglinda cu fotografii similare, in general in validarea proiectiva se merge foarte mult pe imitatie pentru a se putea intra in gratiile unei anumite persoane, sau a unui grup si pe pierderea individualitatii persoanei lipsite de discernamant spiritual.
Mai binele acestor persoane nu este intotdeauna mai binele celorlalti, care incep sa se delimiteze si astfel apar conflictele. De obicei utilizatorii se valideaza prin alti utilizatori cu care se aseamana, au preferinte comune, se simpatizeaza, flirteaza sau urmeaza aceeasi ideologie, hobby-uri, sau preocupari profesionale. Cand nivelul de constientizare se rafineaza, lucrurile se mai decanteaza si persoana respectiva este centrata pe sine, stapana pe propriile trairi si mai echilibrata, intelege aceste capcane virtuale si nu mai are tendinta de a trai in imaginatie atunci cand socializeaza pe Facebook.