Interviu Fluxymedia cu Ovidiu Lebejoara

Expozitia Amprente Populare – Roxana Barbulescu Critic de Arta
iulie 4, 2018
Interviu Fluxymedia cu Constantin Dogaru
iulie 11, 2019
Arata tot
  • Aveţi un parcurs interesant, presărat cu evenimente și expoziţii personale, o carieră prolifică și un drum plin de reușite departe de ţară. Este pictura o vocaţie? Când a debutat interesul pentru pictură și când aţi realizat că este vocaţia dumneavoastră?
  • Cred ca da, este o vocaţie. Aveam patru ani la grădiniţă unde am desenat o pară pe care educatoarele au pus-o la gazeta de perete. Apoi la școala generală profesoara m-a trimis la Scoala de Artă Nr 3 din București să studiez ca audient. Determinant a fost că în blocul unde locuiam am întâlnit un tânăr cu șapte ani mai în vârstă care m-a iniţiat în pictura in ulei. Aveam treisprezece ani și am pictat împreună o copie de pe El Greco “Sfântul Mauriciu sau moartea celor 10000 de tebani. M-a fascinat, captivat și capturat aceasta meserie. Copiii se jucau fotbal afară și eu pictam și o fac și azi cu pasiune până la sfârși
  • Cum sunt percepuţi artiștii români în America?
  • In „lumea civilizată” a artei a devenit o industrie la cheremul corporaţiilor și a speculanţilor. Fără reprezentare și sponsor, artistul se pierde uneori și dispare de pe scena artei. Un caz de astfel de eșec sau de devalorizare este cel al „Micuţei Picasso”, Alexandra Nechita, care, la un moment dat, era „Micuţa Picasso”, iar acum poţi să găsești lucrări pe ebay cu câteva sute de dolari. A părăsit galeriile care-o reprezentau din lipsa de sponsor. Ea a fost lansată de Buhoiu un individ dubios trimis in Los Angeles să deschidă un ziar și să supravegheze românii. El a prezentat acest (atunci) copil “genial” lui Iliescu aflat in vizită In Los Angeles la hotelul Beverly Hilton din Beverly Hillls in timp ce noi, românii strigam afară “JOS ILIESCU KGB “ . Indivizii ăștia i-au tăiat practic aripile acestui copil inainte să-și ia zborul din dorinţa de avea un pictor de talie mondială creat de ei, care să stea alături de Brâncuși… Acum au unul…„Piaţa poate să fie capricioasă și volatilă pe alocuri, dar o bună inţelegere a acesteia poate lansa și menţine cariera unui artist. Eu mă simt foarte bine și pot functiona atât în condiţiile pieţei, cât și într-un mediu academic. La final insă, ceea ce le-a lipsit artiștilor din Europa de Est a fost expunerea inteligentă către pieţe. Cred că asta le lipsește în continuare“ zice Mihai Nicodim cel care l-a “descoperit” pe Adrian Ghenie.
  • Care sunt după părerea dumneavoastră personalităţile marcante care reprezintă un etalon pentru romani și Romania în lume? Dar în pictură? Avem reprezentanţi in domeniul artelor plastice de referinţă?
  • Am un mare respect pentru Sergiu Celibidache marginalizat de mediocrităţile din România care a ajuns celebru singur pe meritul lui, fără cei care-l creaseră pe “genialul” dirijor George Gergescu… La fel respect pe Brâncuși sau Enescu care a avut o bursă regală. Acum se încearcă să se fabrice câteva „genii” chiar și-n pictură.

  • Mai sunt oamenii interesaţi de artă și în special de pictură?
  • Desigur, există oameni care sincer iubesc arta, dar există oameni care iubesc banii care se fac din și prin artă și apoi avem gloata de snobi din abundenţă în România. Să nu uităm că “Mona Lisa” în anul 1960 pentru o expoziţie în America a fost asigurată pentru 600.000.000 de dolari atunci. Transportul s-a făcut cu vaporul.
  • Aţi avut un mentor care v-a influenţat alegerile și drumul în pictură?
  • Am amintit la început de Mili, vecinul meu care m-a introdus în această lume fabuloasă. In lumea artei UMANISTE, care nu se preda la liceu și nici la facultate, la artele plastice, unde se preda post-realism socialism amestecat cu artă nihilistă. Cea de pe urmă încă triumfă și azi aici. Pentru mine rămân clasicii, prerafaeliţii, simboliștii, artiștii renașterii, impresioniștii și art Nouveau1900, pe care îi consider ultima zvâgnire a artei adevărate inainte de a fi înecată în urât, nonsens, absurd, scabrous, aruncată ca ofrandă zeului Nihil de marxiștii culturali care dictează totul în arta contemporană.
  • Cum a apărut dragostea pentru pictură? Aveţi pe cineva în familie de la care aţi moștenit aceste abilităţi, sau care v-au influenţat preocupările astfel încât să alegeţi acestă profesie?
  • Cred că pe la treispezece ani s-a întâmplat să descopăr pictura și nu am fost influenţat de nimeni din familie. Taică-meu voia sa fiu inginer. Doamne ferește! Avem astăzi un inginer, Președintele Camerei Deputaţilor, Dumnezeule, ce om, bine că sunt pictor…
  • Are arta un viitor în România?
  • Desigur când vor fi desfiinţate uniunile de creaţie și monpolul de stat se va transforma în arte liberale.
  • Ce părere aveţi despre modul în care se face pictură în România?
  • Piaţa este monopolizată de niște dinozauri care-și schimba stilul ca niște cameleoni mimetiști și care nu are nimic în comun cu spiritul acestui popor. cu câteva excepţii pe care-i respect.
  • Trebuie să ai talent ca să faci artă?
  • NEAPARAT! Fără harul dat de Dumnezeu NU se poate face artă. Meseria o înveţi.

  • Vorbiţi-mi puţin despre condiţia artistului plastic din România, despre recunoaștere și posibilitaţile de afirmare.
  • Intr-o ţară campioană la corupţie posibilitatea de recunoaștere și afirmare depinde de PE CINE CUNOSTIși atât, sau pleci în afară.
  • Consideraţi că dacă aţi fi rămas în ţară, aţi fi avut aceleași șanse ca pictor contemporan și aţi fi beneficiat de recunoașterea pe care o meritaţi?
  • UAP, instituţia care și astăzi are monopol pe ceea ce numim arte plastice, a fost un rai pentru copiii de tovarăși cu “origine sănătoasă”, permanent primea infuzii materiale de la stat și toate comenzile. Astăzi, primește doar comenzile. A avea o carieră și a fi recunoscut ca artist aici depinde de “pe cine cunoști” în aceasta uniune, sindicat, în care se intră ca la masoni, sau la mafioţi. Aici totul este corupt. Valorile umane naturale nu sunt apreciate. Dacă ar veni Leonardo da Vinci in România i s-ar găsi, sau confecţiona tot felul de bube-n cap. Acum 22 de ani, in 1996, oameni din Ministerul Culturii m-au invitat să am o expoziţie in România venind din America. Nu invers. Discuţiile au durat cateva luni până când s-a schimbat ministrul. A fost numit ministru culturii tovarășul Viorel Mărginean care pur și simplu s-a opus acestei expoziţii. Nu am inteles de ce, nu ne cunoșteam. Am aflat doar la Vernisaj ce lupte s-au dat cu tovarășul cerber Marginean, pictor, fost secretar de partid PCR de la UAP în care partidul a băgat o mulţime de bani cum ar fi bursa de studiu in America in anii ’70… in America…, pe timpul lui Ceaușescu, când nu primeai pașaport să mergi in Bulgaria… Intre timp a fost schimbat și noul ministru a aprobat cum era firesc. Intrasem pe teritoriul minat.
  • Cum poate un pictor aflat la debut să se facă remarcat și să inceapă să trăiască de pe urma talentului său?
  • Eu am făcut școala Graphic Design si Ilustraţie, din care am trăit decent. Dar n-am făcut numai asta, ca freelance artist am făcut și vitralii, am fost airbrush artist sau scenic artist, plus pictură murală sau de șevalet și commercial art, reclame, etc. Deci se poate. Mi-am plătit singur școlile și apoi toate participările și expoziţiile personale, festivalurile sau târgurile de artă din toată lumea. Azi îţi trebuie sponsor care îţi plătești cheltuielile, dar tot el îţi spune și ce să faci.
  • Este publicul nostru educat și interesat de arta contemporană?
  • Publicul dacă nu este educat se educă, de exemplu cand a fost infiinţat Muzeul de la Ermitaj acum aproape doua sute de ani, se serveau bomboane pentru doamne și votcă pentru domni, la intrare, fiecare perioadă de timp își are publicul ei.

  • Având perspectiva occidentului și petrecând o bună parte din timp în România, cum priviţi dumneavoastră ceea ce se intamplă aici in prezent?
  • In România post “revoluţionară” este un adevărat HAOS. Acest haos este întreţinut de forţe din afară si de neocomuniștii din eșalonul al doilea care l-au indepartat pe Ceaușescu, burghezia proletară care dorea puterea dar nu știa ce să facă cu ea. Pentru a progresa, cred că trebuie neapărat să înţelegi că nu poţi funcţiona în capitalism, în lumea liberală unde concurenţa și promovarea valorilor reale este esenţială, cu mentalitatea comunistă, promovarea mediocrităţii clientelare, a nepotismului, a rudelor incurajând corupţia și irosind resursele naturale compensând incompetenţa. Acum 200 de ani Adam Smith părintele liberalismului a gândit simplu: dacă tu ca cetăţean, muncești pe brânci și te imbogăţesti, și statul se imbogăţeste, este bine pentru toţi. Nu și-n Romania unde aproape totul este controlat de neocomuniști. Am intâlnit un american care a vrut să investească aici care zicea:” N-am mai văzut oameni ca ăștia… Imi cer 20% șpagă înainte să fac un ban in ţara asta. Mai bine plec! “
  • Cât de costisitor este sa fii artist plastic în ziua de astăzi?
  • O piaţă de 65-70 de miliarde de dolari atrage multe muște care te bâzâie zicând: “Vrei sa ajungi celebru, trebuie sa treci pe la noi intepușii între artist și client. Si tu trebuie să ne satisfaci preţurile nesimţite pe care ţi le cerem pentru expunere și promovare iar noi nu garantăm că vinzi ceva pentru că noi nu ne pricepem la artă, ci la bani “, sau cauţi un sponsor care TE CREAZA, te fabrică, prin specularea artei tale la licitaţii în afara ţarii și îţi aruncă și ţie un os de ros precum … cel mai cel, dintre cei mai cei… o comedie intreagă. Săracu’ Caragiale. E nemuritor. “Creşterea spectaculoasă a preţului operelor de artă este, în parte, alimentată de reciclarea banilor murdari – sunt de părere tot mai mulţi specialişti. Profesioniştii au dificultăţi în identificarea practicilor dubioase, favorizate de opacitatea mediului şi de anonimatul acceptat de casele de licitaţii. Este adevărat că marile averi s-au înmulţit pe planetă, iar arta a devenit un semn de apartenenţă la acest cerc închis. Dar nu este suficient pentru a justifica creşterea delirantă a preţului operelor de artă, numeroşi experţi întrebându-se dacă nu cumva arta a devenit o activitate criminală având în vedere că nimeni nu este capabil să ofere o explicaţie pertinentă a acestor valori astronomice. Există apoi licitaţii false. Un traficant pune în licitaţie o operă de artă care nu va fi „strigată“ şi oferă complicilor o sumă de bani suficientă pentru a câştiga licitaţiile. Odată terminată vânzarea, traficantul primeşte un cec curat în numele Sotheby’s, Christie’s etc. Complicele îi restituie tabloul şi îşi încasează comisionul – o practică folosită în afaceri de corupţie.”

 

  • Ce calităţi ar trebui să posede un pictor?
  • Intâi trebuie să fie pictor. Să inţeleagă că în spatele acestei meserii înseamnă multe ore de studiu, inclusiv de educaţie, multă răbdare, în care trebuie să înveţi tainele acestei meserii, să înveţi să vezi, să distingi realitatea și sensul ei din viaţa noastră, să întelegi timpul în care trăiești si nu timpul afișat de politicieni. Neapărat trebuie să cunoști istoria artei, să distingi curentele artistice. Să cunoști că arta este făcută de om pentru oameni și nu e o unealtă de propagandă pentru politicieni. Arta ta trebuie să aibă un mesaj, te adresezi oamenilor vizual. Acest mesaj trebuie sa fie ușor de înţeles de ei contemplând in faţa lucrării tale, altfel o ignoră zicand “E drăguţ !”, adică e de ignorat. Am uitat să spun de :“Fine art had collapse in the XX-th century, because of Fashion art”, afirmă englezul Paul Jonson, unul dintre cei mai erudiţi esteticieni contemporani. “My father did not want me to become a painter, though he admitted I drew well, and he took me with him when he went out to draw churches. When I was six, in the mid-Thirties, he said to me: ‘I can see bad times coming for art. Frauds like Picasso will rule the roost for the next half century. Do something else for a living.’ Paul Jonson. Tatăl meu n-a vrut ca eu să devin pictor, deși a admis că desenam bine, chiar când mă lua cu el când picta biserici. Când aveam șase ani prin anii ’30, mi-a spus: “ Văd că vor veni lucruri rele pentru artă. Escroci ca Pic ass o, vor face legea in artă pentru secolul următor. Fă altceva din care să trăiești” Paul Jonson.
  • Care este intervalul de timp pentru realizarea unui tablou?
  • In lumea antică timpul pentru realizarea unei opere de artă era atât cât trebuie, nelimitat. Leonardo da Vinci a pictat Mona Lisa toata viaţa iar Picasso care avea un atelier imens cu zeci de sevalete, picta mai multe lucrări în același timp fără schiţe. El a inventat conceptul de “painting by number”, pictând la număr. Acum vreo 40 de ani am cunoscut un pictor care făcea picturi de gang și le vindea la mare. La fel ca Picasso avea 10 șevalete, făcea desenul la toate lucrarile identic și începea să coloreze: albastru la fiecare, apoi roșu etc., pictură pe bandă rulantă, de prost gust. In 8 ore avea 10 tablouri. Eu pornesc de la o idee pe care o rumeg în cap săptămani, luni, ani. Apoi fac multe schiţe de compoziţie, merg la bibliotecă, sau caut în propria mea arhivă elemente care pot fi de folos. De exemplu acum 16-20 de ani vorbeam cu un american despre artă și el mi-a sugerat două subiecte. Pe unul l-am terminat anul acesta și apoi l-am inceput pe celălalt, pentru că nu am găsit soluţia atâţia ani.
  • Dacă ar fi să o luaţi de la capăt, ce altă profesie consideraţi că vi s-ar potrivi?
  • Desigur pictor. Abia m-am obişnuit…

  • Aveţi un tablou la care ţineţi in mod special?
  • Da, se numeşte “Pășind în Viaţă” adică omul în faţa propriilor provocări oferite de destin. Destin desigur, nimic nu este întamplător pe lumea asta.
  • Care este cel mai scump tablou realizat și comercializat și în ce ţară a ajuns acesta?
  • Câteva zerouri, în America.
  • Ce părere aveţi despre colecţionarii de artă?
  • Oameni diverși. Colecţionează arta pentru că iubesc arta, iar alţii pentru că iubesc banii.
  • Inceputurile sunt întotdeauna provocatoare și dificile. Care au fost cele mai interesante proiecte în America?
  • Am lucrat ca freelance artist pentru companii de muzică și film din Holywood, Glendale, Burbank, Valley, Los Angeles. Parte din proiecte de milioane de dolari. De exemplu, eu am facut prezentarea grafică a concertelor ACDC sau Rolling Stones din Los Angeles acum vreo 20 de ani, când nu existau programe pentru computer și totul se făcea tradiţional. Mi-aduc aminte ca au venit la atelierul companiei unde lucram reporteri de la Canalul 5 de TV KTLA, din Los Angeles care mi-au luat și mie un interviu. Reportera era de culoare si normal m-a întrebat de unde sunt din cauza accentului.
  • Dar în România?
  • Prin 1975 am lucrat ca pictor la Recom, reclama comercială. La prima linie de metrou din Militari eu am pictat toate panourile de avertizare luminoase de la metrou, unele mai sunt încă in funcţiune. Mi-aduc aminte că am lucrat și locuit în atelier două săptămâni fără să mă duc acasă, că era un termen de livrare. Când am ajuns acasă mama mi-a zis : te dezbraci in hol și-ţi arunci hainele în baie inclusiv cele de pe tine… In România se muncea pe rupte cu multe sacrificii. Am primit o primă de 600 de lei. Salariul era de 800-900 lei…
  • Orice artist oferă odată cu tabloul o parte din personalitatea sa lumii, pentru că arta sa este nemuritoare. V-aţi gândit cui să lăsaţi această moștenire?
  • Desigur oamenilor. Vreau să mă duc la ICR s-o întreb pe domnișoara de la PSD care detine funcţia de președinte ICR și s-o intreb : “ Doamna X eu sunt … cetăţean romano-american, pe cine sugeraţi să reprezint în evenimentele artistice internaţionale la care particip? Pe români, sau pe americanii care m-au făcut pictor, maestru internaţional? Bănuiesc că va spune să reprezint România… Pe cont propriu? Pe banii mei și apoi să împărţim succesul, iar insuccesul este numai al meu? Am mai avut o experienţă neplăcută cu predecesorul președinte pe care l-am văzut că se bătea cu pumnii in piept la tv. Mi-am zis ăsta e adevărat “român”. Aiurea! L-am vizitat. “ Propun să facem o expoziţie aici la București” zice el. După două săptămani a uitat… ”N-avem bani! ”…pentru mine… era la telefon cu președintele UAP pentru care avea bani. Expoziţia a avut loc in 2017 la Galeria Alexandra’s din București, mulţumesc D-nei Alexandra pentru suport. Asta este diferenţa.

  • Care este TEMA principală în jurul căreia se construiește povestea dumneavoastră surprinsă pe pânză?
  • Tema principală se numește CONDITIA UMANA. De-a lungul istoriei meschinăria, lăcomia, egoismul, impostura, imoralitatea, cruzimea, goana după bani și putere a unora a adus multă nefericire oamenilor. Dacă la început artistului i se comanda direct, întrând in atelier o lucrare de către negustori, prelaţi, nobili oameni de rând, o lucrare astăzi când TOATA ARTAeste politizată sau corporalizată, este transformată într-o unealtă, politică, comercială, etc. Funcţia ei iniţială de a împărtăși sentimentele particulare ale artistului la momentul creaţiei cu privitorul, par demodate. De două sute de ani de când a apărut modernismul, cei care l-au inventat au luat cu asalt și încearcă tot timpul să arunce la coș toate tradiţiile culturale ale generaţiilor care au clădit fundaţia culturii europene. Ce au facut ei? Toate valorile umane selectate de milenii de oamenii de bine au fost aruncate la coș, înainte de aceasta răsturnând gunoaiele pe masă ca “adevărate valori umane”. In concluzie au inversat valorile tradiţionale cu nonvalorile ignorate de secole. “Marea dramă a lumii contemporane este centrată în altă parte decât în crizele economice şi politice, acolo de unde pornesc izvoarele răului şi de unde poate veni şi binele: în natura intimă a omului, în orizontul său, în spiritul care îl guvernează şi îl face să fie ceea ce este. Căderea omului contemporan este răul principal, răul de care suferim cu toţii şi care se manifestă în toate domeniile de activitate umană, de la religie trecând prin filosofie, ştiinţă şi artă până la educaţie, de la economie până la politică şi întreaga condiţie istorică şi spirituală a omului. Gândul curat, care luminează interior fiinţa umană şi care îl arată superior animalului, s-a stins, înlocuit de senzaţii tari, care l-au coborât sub nivelul acestei fiinţe cu adevărat naturale. Gândul, dacă a mai dăinuit sub fruntea tulburată a omului cetăţii moderne, a devenit instrument diabolic (scopul scuză mijloacele), flacăre mistuitoare a aspiraţiilor şi demnităţii umane converg către un rezultat sigur: desfigurarea si dezumanizarea omului.” Cultura s-a transformat în propagandă si frumuseţea în rafinament pervers. Incepând cu secolul al XVIII-lea, mișcarea liberală si cea comunistă secolul XIX-lea, au continuat atacul “progresiștilor”asupra valorilor tradiţionale mai ales după expoziţia universală de la Paris din 1889, când europenii au luat contact direct cu arta africană. Au atacat nu numai biserica si naţionalismul dar și artele tradiţionale. Elemente radicale precum comunistul de mai târziu Pablo Picasso au fost încurajate spre substituirea artei europene ce arta africană. Un aport la acest proces de “modernizare” și l-au adus și compatrioţii noștrii Tristan Tzara alias Samuel Rosenstock (Samyo), Marcel Iancu și Ion Voinea care au inventat mișcarea Dada. Arta are legături directe cu viaţa, bucuria de a trăi în adâncul fiinţei umane, fiindcă Dumnezeu, care a creat posibilitatea de a face artă, a dat omului dreptul de a creea frumosul. Nihilism este un termen din latină “nihil”, -nimic-, indicând că este un mod voit de a șterge sensul, mesajul artistic si valorile umane tradiţionale, care servesc interesul unor grupuri cu noi “ideologii”. Aceștia, ar fi anti-filozofii Nietzsche, Shopenhauer, Camus si Kafka. Acest nihism a apărut ca o atitudine a lui Cernysevski din romanul său “Sto delat”- “Ce faci”, din 1862. “ Orice crez, orice consideraţie pentru ceva adevăr, este fals, pentru că pur și simplu, NU EXISTA lume adevarată.” , “Dumnezeu a murit” Nietzsche. Nihilismul exclude posibilitatea unei valori morale și etice, îmbrătișând distrugerea ordinii politice, sociale, și religioase, ca un progres pentru viitor. Pentru ei diferenţa dintre bine și rău este vagă, iar viaţa nu are valoare intrisecă. Dar apostoli i-au fost Alexander Herezen (1812-70) si Mihail Bakunin 1814-76). Herezen s-a inspirat din Hegel si Feurbach, proclamând distrugerea ca ultimă soluţie, în schimb Bakunin era extrem în teoriile sale revoluţionare, violent chiar. Georg Lukacs, filozof marxist, critic, istoric literar și estetician: „Am văzut distrugerea revoluționară a societății ca reprezentând singura și unica soluție pentru contradicțiile culturale ale epocii. Herbert Marcuse, exponent al Școlii de la Frankfurt, spunea, în 1930: „Noul lider a revoluției marxiste, care va lua locul clasei muncitoare, va fi o coaliție cu rol de victimă, formată din minorități – negri, femei și homosexuali.” Partea tragică este ca indivizi ca ăștia decid astăzi destinul artei in lume.In arta post modernă, eroismul si arta inălţătoare nu mai sunt la modă. Pentru avangardiști conceptul alienării, al protestului a fost esenţial. Pluralismul și lipsa legilor și regulilor au dat frâu liber artiștilor să se exprime cum vor. Cultura noastră este pe punctul de a fi total secularizată și vindecată de aspiraţii spirituale. O intoarcere spectaculoasă la primitivism, la instinct, așa cum vor marxiștii culturali.

  • Ne puteţi recomanda câteva Muzee și Galerii de Artă pe care să le urmărim constant?
  • LA County Museum of Art, Metropolitan din New York, Uffizi din Florenta, Prado din Madrid, Ermitaj din Sankt Peterburg, Muzeul d’Orsay din Paris etc., sunt multe. N-am fost niciodată la Muzeul Guggenheim din New York, nu mă interesează, sau alte muzee de “arta modernă” inclusiv cel din Los Angeles.
  • Care este criteriul de performanţă în Occident în arta plastică?
  • In occident arta a fost adusă la nivelul societăţii și nu invers. Criteriul de pefomanţă este șocul vizual intr-o baie de kitsch, prost gust, scabros, nonsens, stupid si absurd făcut de “artiști” care n-au nici o legătură cu arta. Kitsch-ul este artă care “se dorește a fi artă” dar nu transmite mai mult decât inţelesuri funcţionale, sau cel mult estetice. Haosul este reflectat si-n artă. In pictură, ajunge la apogeu în expresionismul abstract al lui Jackson Pollock, un artist indrăgostit mai mult de whiskey, decât de arta adevărată. In manifestul dadaismului, Tristan Tzara scrie: “Noi… pregătim marele spectacol al dezastrului, incendiului si descompunerii. Luptăm contra tuturor majusculelor (Patria, Familia, Religia, Arta, Morala) pentru afirmarea valorilor mai puţin convenţionale, mai puţin oficiale și false, dar mai umane și mai adevărate (care or fi acelea?). Dada se aplică la toate și la nimic, e punctul în care se întâlnesc da și nu”, scrie Tristan Tzara. “Este anarhia culturală. Adică exact baza culturii contemporane occidentale care se pare că nu mai poate ieși din acest cerc vicios”. Toţi corifeii și discipolii artei moderne nu vorbesc decât despre reînnoire, eliberare, emancipare, avangardă. Kandinsky, vroia “Să pregătească oamenii pentru luptă, pentru marea utopie”. Arta conceptuală este de doua feluri: unul poate fi văzut dar nu multă vreme; celălalt nu poate fi văzut deloc. Peter Hutchinson este un artist din prima categorie. El a umplut două pungi mari de plastic cu gunoi în putrefacţie, le-a legat cu o frânghie, a atașat greutăti de capetele frânghiei, și a aruncat frânghia în apă. Gunoiul putrezind emana gaze care ridicau frânghia într-un arc – deci opera de artă s-a numit “Arc” și a fost cumpărată de către Muzeul de Artă Modernă. Se pare că există o conspiraţie care nu este numai între criticii de artă, ci e și pe scară mai largă. S-a descoperit că din New York, Muzeul de Artă Modernă hotărăște cine va fi și cine nu va fi pictor în Europa și America, ce este și ce nu este artă. Conflictul nu este între arta abstracta și arta realistă – ci între creștinism și dușmanul creștinismului, secularismul. Cine finanţează această aberaţie?
  • Pare morbid dar este necesar ca un pictor sa dispară fizic pentru ca valoarea creaţiei sale să crească exponenţial cu trecerea timpului?
  • Da și nu. Normal da, dar azi cu speculanţii de artă și spălătorii de bani care te folosesc in tranzacţiile lor ca pe o marfă, nu.

  • Cunoașteti și personalităţi marcante contemporane care trăiesc din pictură și sunt apreciate?
  • Sigur sunt multe personalităţi : Erin Henson din Los Angeles, are atelier in Valley, Bottero sculptor și pictor din America de Sud și mulţi alţii.
  • Ce se întâmplă în România diferit faţă de America pe piaţa comerţului cu obiecte de artă? Cum vi se par Vernisajele?
  • Piaţa de artă din România este plină de muște care bâzâie imprejur. Vernisajele câteodată sunt ridicole. Cei care cuvântează iși fac public problemele vieţii intr-un cadru nepotrivit.
  • Care sunt curentele în domeniul artei promovate în ţară și în străinătate? Putem vorbi despre o estetică a urâtului?
  • Suprematism, Art Nouveau, Suprarealism, Expresionism, Fovism, Dada, Simbolism, Realism, Minimalism, Manierism, Prerafaeliţii, Hiperealism, Conceptualism, Pop art, Op art, Artă Abstractă, etc. “Arta refectă societatea”, poate singurul adevăr spus de Lenin. Frumosul reprezintă acea valoare estetică fundamentală, acel concept căruia îi datorăm tot ceea ce este reușit, pozitiv în artă. Ca valoare estetică, frumosul este o valoare obiectivă pozitivă, există convenţional independent în realitate, spre deosebire de urât care este o nonvaloare obiectivă negativă. “Expesionismul abstract”, a fost inventat POLITICde unele agenţii occidentale spre a distruge “realismul socialist” sovietic… si idealul comunist “proletarul”. Aceasta artă a apărut în România prin 1972 când a fost organizată la palat, în Bucuresti, prima expoziţie de artă americană. Snobii de la UAP au îmbrătișat imediat aceasta “manieră plastică”, s-au îmbătat cu ea și de atunci NU S-AU MAI TREZIT… Au pasat-o și altora. Intre timp LUMEA EVOLUEAZA, deschide ochii și refuză manipularea politicienilor, cei mai ”morali” oameni ai lumii… Uite ce inteleg eu din treaba asta: pictura lui Ghenie ‘’nu este urâtă” e doar absurdă și ea se adresează unor oameni extrem de urâţi interior care se identifică cu ea. Starea de alienare, reprezintă nonsensul sau evadarea omului modern, căruia i se fabrică o nouă realitate vizuală. Poarta lăsată deschisă omului, este doar manipularea artificială a eului și excluderea ideii de spirit. Omul acceptă inversarea valorilor doar CA ASA I SE SPUNE. Un adevărat triumf al nihilismului. Ce lipsește artei plastice contemporane in afară se meștesug? Logic, sensul, mesajul. Arta vizuală este un alt mod de a comunica… cel putin așa ar trebui. Există un banc care îl are în prim plan pe așa-zisul maestru al artei abstracte: “Picasso dă peste un hoţ în castelul pe care și-l cumpărase. Se luptă cu el, dar hoţul scapă. Merge la Secţia de Poliţie pentru declaraţie și cei de acolo ii cer, pentru că este pictor, să facă portretul robot al pungașului. Pe baza acestuia, Politia a arestat-o însă pe Maica Stareţa, Ministrul de Finanţe, o mașină de spalat și Turnul Eiffel.”

  • Care este circuitul unui tablou?
  • Idee, schiţe, execuţie, critică, eventual expunere în galerie, vândut sau donat iubitorului de artă.
  • Există o evoluţie corectă între calitatea operei de artă și evoluţia pieţei?
  • Astăzi NU. Cu bani poţi deveni orice. Prin bani, orice nimic poate deveni artă.
  • Am înţeles că aţi apărut într-un Album realizat de Editura ARC 2000. Cum îl pot achiziţiona persoanele interesate de artă?
  • Da, se numeste ENCICLOPEDIA ARTISTILOR ROMANI CONTEMPORANI, volumul VIII al Editurii ARC 2000, din București și are preţul de 150 de lei.
  • Unde expuneţi în prezent și care sunt evenimentele la care urmează să participaţi în viitor ?
  • De curând am avut o participare în Italia unde am primit un premiu. Sunt reprezentat în prezent de o Galerie din Viena, iar în august voi participa la Iași la Congresul Romano-American. Acesta este statementul meu artistic: Art in general is suppose to be a sum of ideas based on human emotions and state of mind. It was the idea at the beginning… Art is opposite to NOTHING. In the Universe, nothing does not exist. This nothing (nihil) is a conventional false value, the same like money. Both have been cultivated in human mind, special in modern era, both very effective tools of oppression. For the modern man, philosophy is religion and art is an attempt to express a mystery, which who do not have to call the truth. Selfish humans replaced faith in God with faith in them-self : “God is in Heaven, and I am God on the Earth” (Joseph Stalin). There is, in modern art an element of protest transformed in a period of transition. Transition to what? Some of us would say that we are going somewhere, not that we are going from bad to worse. The extreme forms of Dada movement, which was a declaration of spiritual bankruptcy at the beginning of World War I, and worse followed: World war II and so on… Dada made cynicism, anarchy, and rebellion into core values. “Today, the subject of art seems to have suffered a decisive alteration, or looks to be as it is disappearing. The art still talks around us, often with a firm decision of talking about nothing”. Gaetan Picon. So, looks like the modernism is building a monument to God NIHIL. Our world is rich and diverse in form of art, culture and colors. Why reduce art to a cold abstract, nihilistic, deformed and monochrome? If religion unites people, modern art isolates them. “The third millennium will be religious, or won’t be at all”Andre Malraux. Arta în general ar trebui sa fie o sumă de idei bazate pe emoţii umane și reflexii, stări. Arta este opusă noţiunii de NIMIC, nihil. In unives nu există acest concept “NIMIC”. Acest concept, nihil este o “valoare” falsă convenţională , la fel cu noţiunea de ban. Amândouă au fost cultivate în mintea umană, în special în era modernă, amândouă foarte eficiente metode opresive. Pentru omul modern, filozofia este religia, iar arta intenţionează sa exprime un mister, care nu-l poate fi numit “adevăr”. Omul egoist a înlocuit credinţa în Dumnezeu cu credinţa în el însusi : “ Dumnezeu se afla în ceruri, iar eu sunt Dumnezeu pe pămant”- Jeosep Stalin. Există în arta modernă un element de protest, transformat într-o perioadă de tranzacţie. Tranzacţie spre ce? Unii dintre noi vor spune ca vom merge spre undeva, nu ca vom merge din rău, în mai rău. Formele extreme ale mișcării Dada, au fost o declaraţie de faliment spiritual la începutul Primului Război Mondial, si ce a urmat, a urmat mai rău…, Al doilea Război Mondial, etc. Dadaismul, a facut cinismul, anarhia, și revolta ca centru valoric. “Astăzi subiectul artistic pare să sufere o alterare decisivă, or pare ca e pe cale de dispariţie. Arta încă vorbește în jurul nostru adesea pe un ton ferm, vorbind despre NIMIC”- Gaetan Picon. Așa, că se pare că modernismul construiește un monument Zeului NIHIL. Lumea noastră este bogată în forme diverse de artă, culturi și culori. De ce să reducem arta doar la un abstract, rece nihilist, monocrom și diform? Dacă religia unește oamenii, modernismul îi izolează.“Mileniul trei va fi religios, sau nu va fi deloc”- Andre Marlaux. Liberalii precum surorile Etta și Claribel Cone din Baltimore, S.U.A., au sponsorizat noi artiști precum Picasso sau Matisse care au inceput procesul de substituire a artei europene cu un hibrid african, care mai târziu a fost numit Marxism cultural. Arta modernă a avut doua mame Etta si Claribel Cone și ca tată elita reacţionară din Paris. -“V-au făcut exact ce i-au facut și lui Celibidache”- sau lui Brâncuși în anii ’50 . O jurnalistă care mi-a luat interviu la vernisajul expoziţiei din România din 1996. Eu sunt primul pictor român care am expus pe Rodeo Drive în Beverly Hills în 1992 la galeriile Barakat, și primul care am venit in România cu o expoziţie din America în 1996. Nu invers.

 

OVIDIU LEBEJOARA – ROMANIA

  • Born in Romania, 12-14-1952. Since 1986 he has lived in Los Angeles. His compositions are an original approach to interpretation of nature using simple terms: water, light, food, and energy. Ranging in style from surrealism to realism, the artist has built a distilled vision of reality where nature’s lights and life’s perennial mystery compose a personal symbolism that speaks through elaborated colors and pictorial forms. Ovidiu Lebejoara forgoes the distraction of superfluous and melodramatic abstraction in favor of a cohesive portrait that gives the viewer rest from turbulent and noisy world. His strong, well-conceived and esthetically challenging paintings reveal professional attributes in style, technique and concept. Both his older work and his current ongoing series of paintings show a distinctive style and content that he developed a personally, expressive signature. providing a way for exhibitors and collectors to identify his work. “I like the simple. I do not like the simplicity”, the artist confesses. ‘‘I always asked the eternal questions : Who are we? Where do we come from? Where are we going? Why do we live? With each and every work I made and I have always thought that only nature or God can answer our uncertainties”. Ovidiu Lebejoara examines the shared bond between nature and the human experience. Profound issues of humanity can be seen in his mysterious and splendorous paintings which serve as reminders to the audience of the connectedness of humankind. His exuberant surreal figurative works spur the emotions as he invites us to probe the subconscious and offers a source of visual wonderment. Mr. Lebejoara explains his art as a visual symbolic portal, stating, “I always ask the eternal questions: Who are we? Where do we come from? Where are we going?” His powerful oeuvre is deeply psychological, illuminating the intangible forces in nature and expressing a landscape of the mind which exists in the inner spiritual world.

Exploring the gap between reality and fantasy, Ovidiu Lebejoara’s intriguing allegorical landscapes employ symbols that make us reflect on our universe. In “Stepping in Life” the artist defines the maze as a “symbol of all obstacles that we have to pass in life to reach the top.” He adopts imagery as a visual metaphor to express the complexity of identity as he paints anthropomorphic visions which express one’s personal emotions. His beautifully saturated eerily provocative environments bring his surreal panoramas to life. These mysterious dreamscape compositions with moody skies and enigmatic figures exude a particularly quiet emotion and assume an almost spiritual significance. Integrating with painterly ease the combined emotions of body, mind and spirit, the artist employs a subjective lens to share emotions that make us human. Mr. Lebejoara morphs dreams into reality, provoking thoughts to reassemble new relationships into inspirational anecdotes defining new possibilities within one’s personal experiences. Ruthie Tuker curator, Amsterdam  Whitney Gallery – New York

 

E-mail:ovidiulebejoara@yahoo.com
www.ovidiulebejoara.com

Ovidiu Lebejoara’s Facebook Page

EDUCATION

MA – Syracuse University, Syracuse, New York – Illustration
CT – Otis/Parsons Institute of Art and Design, Los Angeles, Ca – Graphic Design
Colegiul de Arte Plastice N. Tonitza – Bucharest

PUBLICATIONS:

2018 – Enciclopedia Artistilor Romani Contemporani, Romania
2018 – Albert Nelson Marquis Lifetime Achievement Award, Who is Who in AmerIcan Art
2018 – Who is Who in AmerIcan Art
2018 – Selected for The Accademia Italia in Arte nel Mondo at JULIUS CAESAR IMPEROR Internatational Art Prise
2017 – Who is Who in AmerIcan Art
2016 – Who is Who in AmerIcan Art
2015 – Current Masters, World Wide Art, Santa Barbara, California, USA
2015 – ArtTour International Top 60 Masters of Contemporary Art 2015
2014 – International Biographical Center, Cambridge, England, OUTSTANDING PEOPLE IN
THE ARTS TODAY
2013 – Amsterdam Whitney Facebook, ArtTour International – The Best of the International
Arts
Year 2013, Who is Who in American Art, Modern Painters Magazine, Aesthetica
Magazine, M Art Tour Magazine – Top 60 Masters of Contemporary Art, Amsterdam
Whitney Facebook, Amsterdam Whitney Blog, Amsterdam Whitney Twitter,
Amsterdam
Whitney Pinterest, Amsterdam Whitney Tumblr, Art Acquisitor Magazine, World Press,
Instagram, ArtSlant, AW ArtInfo
2012 – International Contemporary Masters V-World Wide Art Books Inc. – Santa Barbara
2012 – Modern Masters art Book, Art Approach. Art in Focus-New York, Art In America
Annual
Guide, 2012 Exposure publication, 2012 Art Takes Square publication.
2012 – Who is Who in American Art
2011 – Who is Who in American Art
2011 – International Dictionary of Artists
2011 – Who is Who in American Art
2010 – Creative Genius, Masters of Today, England
2010 – Who is Who in American Art,
2009 – Who is Who in American Art,
2008 – Who is Who in American Art,
2007 – Who is Who in American Art,
2006 – Who is Who in American Art,
2005 – Who is Who in American Art,
2004 – Book Art Press, New Art International, New York
2004 – Origini, Romanian Art and Culture Magazine
2003 – Book Art Press, New Art International, New York, Clipa
2002 – Virtual Art Solutions – Internet Gallery, Los Angeles
2000 – Origini, (Roots) Romanian Art Magazine, Fine Art Award,
Book Art Press- New Art International.
Cetatea Culturala, Romanian Magazine
Who is Who in American Art
1999 – Origini, (Roots) Romanian Art Magazine
1998 – Who is Who in American Art,
Who is Who in the West
1997 – Who is Who in American Art,
Who is Who in in the West,
Glendale News Press
Luceafarul Romanesc, Canada
1996 – Romania Libera, Azi, Dreptatea, Fetele Culturii Gaudemus, Mondo Magazin,
Cotidianul,
Gazeta de Nord Vest
(all Romanian magazines),
Artist Spectrum Magazine – Press Release Award, Directory of Illustrations, Work Book
Selected for Art Communications International – Internet,
Selected for Encyclopedia of Living Artists 10Th Editions
Who in Who in America
1995 – Magazin International, Universul, Micro Magazin (all Romanian Magazines)
Art Speak, The Villager
Actualite Departamentale Sud Ovest – French Magazine
1994 – The 4th Annual California Art Magazine “Discovery Awards”
Selected for Encyclopedia of Living Artists 9th Edition – Art Network,
Magazine International, Romanian Magazine
1993 – Selected for Encyclopedia of Living Artists 8th Edition – Art Network
Actualite Departamentale Sud Ovest-French Magazine,
Dario Las Americas – Spanish Magazine,
Cotidianul, Drepatea, Universul, Micromagazin (all Romanian Magazines)
3rd Annual Art of California Art Magazine “Discovery Award” – Award of Participation
1992 – Selected for Encyclopedia of Living Artists 7th Edition – Art Network
Posada Impressions
1991-Visalia Star

MEMBERSHIPS

2018 – Albert Nelson Marquis Lifetime Achievement Award
2018 – The Accademia Italia in Arte nel Mondo at JULIUS CAESAR IMPEROR. Italy
2016 – iArt Association, Iasi
2000 – LiterArt, Romanian – American Art and Culture Association
1998 – New World Art Center, New Yok
1997 – 1996, 1995, Graphic Artist Guild, New York
1995 – Romanian-American Academy of Art and Science
1994 – Romanian-American Academy of Art and Science
1993 – Romanian-American Academy of Art and Science
1992 – Knikerbucker Artists of New York
1991 – United Pastelist of America, New York

EXIBITIONS:

2018 – The Accademia Italia in Arte nel Mondo at JULIUS CAESAR IMPEROR Internatational Art Prise Ancient Galleria “Maccagnani” of Lecce June, Italy
2018 – Gala Maestrilor, iArt Association Biblioteca Universitara Mihai Eminescu Iasi, Romania, March
2018 – PAKS Gallery Vienna opening of the exhibition on 26 January
2018 – PAKS Gallery Vienna, contract one year representation Austria
2017 – FARA FRONTIERE a X-a editie – Balcic, Bulgaria, November
2017 – Selected for The XIth Florence Biennale, Florence, at the Fortezza da Basso, Italy
2017 – Salonul National de Arte Pastice Temeiuri “Somnuil si Visul” May, June
2017 – Galeria Alexandra’s Bucharest, Romania, April-May
2017 – Bienala Internationala de Arta “ARCA DI NOE” Galeria Municipale de Arte – Castelo Aragonese, Tarantino Italy
2017 – iArt Association Biblioteca Universitara Mihai Eminescu Iasi Romania June
2017 – SALONUL de IARNA, iArt Association Biblioteca Universitara Mihai Eminescu Iasi, Romania, February
2016 – SPECTRUM, Art Fair Miami, World Wide Arta – Avita Gallery, Miami, Florida, USA
2016 – SPECTRUM, San Diego, World Wide Arta – Avita Gallery, San Diego, California, USA
2016 – ‘’BALCIC Eterna Provocare”, Muzeul National al Hartilor, Bucharest, Romania,
October
2016 – SALONUL INTERNATIONAL DE VARA, Asociciatia iArt, Biblioteca Universitara Mihai Eminescu, Iasi, Romania, August
2016 – Salonul National de Toamna ’TEMEIURI” Bucharest, Romania, October
2016 – BALCIC – ETERNA PROVOCARE Muzeul National al Hartilor, Bucharest, October
2016 – SALONUL INTERNATIONAL DE TOAMNA, Asociciatia iArt, Biblioteca Universitara Mihai Eminescu, Iasi, Romania, November
2016 – Art Expo New York 2016 Pier 94 – Red Dot, New York, USA, April
2015 – Salonuul National de Arta Plastica Atitutini Contemporane Ploiesti, Romania
2015 – SPECTRUM Miami International Art Fair December, 2 – December 6, 2015 Miami,
USA
2015 – Salonul National de Grafica GR 15 Caminul Artei, Bucuresti – Romania
2015 – Salonul Artelor “TEMEIURI” Elogiul Frumusetii ca Infatisare a Binelui – Bucharest
Romania – May
2015 – “Artisti Romani-Occident-Express” de la Galeria Occidentului, Bucharest, Romania, August
2014 – World Wide Art, Arta-Vita Gallery, Los Angeles Convention Center, Los Angeles,
Caliofornia, USA, October
2014 – Salonul International de Arta “TEMEURI” editia a V-a Bucharest Romania, May
2013 – 2014 – Amsterdam Whitney Gallery – New York, USA
2013 – See Me, The Story of Creative art Show – New York, USA
2013- See Me art Show – New York, USA
2012 – Galleria de Marchi, “Little Treasures” Paola Trevistan curator, October – November,
Bologna. Italy
2012 – Gora Gallery Montreal Canada – July – August
2012 – International Contemporary Masters – The Southern Nevada Museum, Las Vegas.
March- June, USA
2011 – Artoteque Gallery, London England
2010 – Artist Alley Gallery, San Francisco, California, USA
2009 – Artoteque Gallery, London England
2008 – Exemplars Gallery, London, England
2007 – NEOCON, Chicago, USA, June
2006 – Romanian – American Academy of Art and Science, Los Angeles, USA
2005 – Infusion Gallery, Los Angeles, Febr, USA
2004 – World Art Collection, Holland and Korea June – July
2004 – LA Mart Art Gallery, Los Angeles, USA, July
2003 – Limner Gallery, New York, USA, October
2002 – Limner Gallery, New York, USA
2001 – Seaside Gallery, N. Carolina, USA, May
2001 – Limner Gallery, New York, USA, January
2001 – World Fine Art Gallery, USA
2001 – Galerie Alexie, New York, USA, February
2000 – Second International Christian Show, Seaside Art Gallery, N. Carolina, USA, April
2000 – Book Art Press Showcase 2000 Fletcher Gallery Woodstock, New York, USA, March
1999 – 2000 THE MILLENNIUM ART COLLECTION, Essen, Amsterdam, Los Angeles,
Buenos Aires, Tokyo, Johannesburg and Sydney, in the year 2000
1998 – Open Call Exhibition of S. California Artists, City of Los Angeles, USA, Cultural Affairs
Department, June – July
1998 – Annual International Miniature Art Show, Seaside Art Gallery, N.Carolina, USA, May
1998 – New World Art Center New York, USA, January
1998 – First International Biennial TREVI FLASH ART MUSEUM, Palazzo Lucarini Trevi,
Perugia, Italy, June
1997 – “Absolute Chalk”, a Street Festival in Pasadena California, USA, , June
1997 – New World Art Gallery, Soho New York, USA,September
1997 – INSTITUT INTERNATIONAL D’ARTS PLASTIQUES, GRAND PRIX DU JAPON,
SAPORO, JAPAN
1997 – “ART ADDICTION” International Art Gallery Stockholm Sweden March, AWARD OF
MERIT
1997 – City of Los Angeles, Cultural Affairs Department, Municipal Art Gallery, UJune-July
1996 – “RETROSPECTIVE” Show Organized by Romanian Minister of Culture, Bucharest,
Romania, December
1996 – Pasadena Art Space, City of Pasadena Cultural Division, Pasadena California, USA,
October
1996 – Ucci Gallery, USA, New York
1996 – “ART ADDICTION” International Art Gallery Stockholm Sweden, Sept – Oct
1996- “CONTEMPORARY PORTRAITS” Barnsdall Art Center, Los Angeles, Municipal Art
Gallery – The City of Los Angeles Cultural Affairs Department. USA, June – Sept
1996 – The ARTS AMERICAN, Atlanta, Georgia During the Weeks of the 1996 Olympic
Games, USA, July – August
1996 – Abney Gallery, New York, USA, May
1995 – George Attal Arts Gallery, Austin, Texas, USA
1995 – Abney Gallery, USA, October
1995 – 20th Congress of the American-Romanian Academy of Arts and Sciences, Reno,
Nevada, USA, August
1995 – “Chalk on the Walk”, a street Festival in Pasadena, California, USA, June
1995 – GRAND PRIX de NAPOLEON FOUNDATION, CITY HALL PARIS, France, May – June
1995 – San Bernardino Museum of Art, San Bernardino, California, USA, May
1995 – “AFFAIRE in The GARDEN”, City of Beverly Hills, California, May
1994 – 1995 Agora Gallery, Soho, New York, USA,
1994 – Galerie Cathedrale, Los Angeles California, USA, October-November
1994 – “ROMFEST ’94, a Romanian Art, History and Science Festival, Downey, California,
USA
1994 – Chalk it Up”, a Street Festival in Pasadena, California, USA, June
1994 – AMERICAN ELITE 1995 in FRANCE, April at CITY HALL PARIS, May Museum d’Art
Moderne de la Commanderie d’Unet, Bordeaux France
1994 – AFFAIRE in The GARDEN”, City of Beverly Hills, California, USA, May
1993 – The American Society of Interior Designers, Washington DC, on Capitol Hills, USA
1993 – The 18th Congress of The American-Romanian Academy of Arts and Sciences and
Academy of Science of Moldova, Chisineu, Republic of Moldova
1993 – “Chalk On the Walk” a Street festival in Pasadena California, June Invitational
Exhibition of American contemporary Art, Boston, USA
1993 – 2 th Famboyance Event, Modern Art Museum of Unet, October France
1993 – 3th Biennial of Aquitaine, Modern Art Museum of Unet, September, France
1993 – 1th Exhibition of Permanent Collection, Modern Art Museum of Unet, July, France
1993 – 13th Grand prix of AQUITAINE, Modern Art Museum of Unet June, France
1993 – 8th GRAND PRIX FINE ART de Paris, Salon de Colombier, CITIY HALL PARIS, May,
France
1993 – Chim Gregg Art Gallery, La Puente, June, California.USA
1993 – The Funding Center- Old Towne Alexandria, Virginia, USA
1992 – 1993-Michael Stone Collection, Washington DC, USA
1992 – Barakat Gallery, Rodeo Collection, Rodeo Drive, Beverly Hills, USA, November
1992 – The 17th Congress of the American Academy of Arts and Science, California State
University, Norhtrtige, USA
1992 – Barakat Gallery – Rodeo Collection, Rodeo Drive, Beverly Hills, California, USA, May –
Sept
1991 – 1992- Cedar Lily Gallery, Murfreesboro, Tennessee, USA
1991 – VIA Festival Art Show, Visalia, California, USA
1991 – New York, Uppe – Nyack on Hudson, United Pastelist of America, USA
1991 – CALIFORNIA STATE &STATE FAIR, AWARD OF MERIT, Sacramento, California,
USA
1991 – Main Street Gallery, Visalia, California, USA
1990 – Los Angeles Art Festival, Modern Art Gallery, Los Angeles, California, USA
1990 – Main Street Gallery, Visalia, California, USA
1989 – Juleux Gallery, Kansas City, Kansas, USA
1988 – Anca Colbert Gallery, Los Angeles, USA
1987 – Anca Colbert Gallery, Los Angeles, USA